آنچـه بر شهـروندان کنـدز رفت

گزارشگر:ناجیه نوری / چهار شنبه 8 میزان 1394 - ۰۷ میزان ۱۳۹۴

شهروندان کندز می‌گویند که طالبان در این شهر در بیست و چهار ساعت اول جنایت های و حشتناکی را انجام دادند و قتل‌های قومی و تاراج عمومی را راه انداختند. برخی از شهروندان به روزنامه ماندگار گفتند که طالبان بعد از چاشت دیروز، شماری از افراد این شهر را با خود بردند. به کفته منابع، طالبان وارد خانه‌های مردم شده و از دو مرد یک مرد را با خود بردند؛ اجناس قیمت بها را نیز باخود انتقال دادند.
mnandegar-3به گفته شهروندان کندز، طالبان تمامی اموال موسسات دولتی و شخصی و خارجی به شمول دفترسازمان ملل متحد را با خود برده و مکان‌های آن را به آتش کشیدند. آنان با حمله به زایشگاه قندوز و چندین مرکز صحی دیگر کارمندان و نرس های شفاخانه‌های را که دیدند کشتند و به زنان مریض هم رحم نکردند.
شماری از شهروندان کندز، درتماس تلفنی به روزنامه ماندگار گفته‌اند که طالبان نه تنها اموال موسسات دولتی و خارجی را با خود بردند؛ بل مغازه‌های شهر را نیز غارت کردند.
به گفته آنان: طالبان خانه‌های تمامی کسانیکه کارمند دولت هستند را بازرسی کرده یا اعضای آن خانوده‌ها را با خود بردند و یا درپیش چشمان خانواده شان آنان را کشتند و این روند هم‌چنان ادامه دارد.
یک باشندۀ کندز گفت: طالبان درکنار این‌که تمامی خزانۀ کابل بانک و بانک مرکزی کندز را باخود بردند؛ اموال خانه‌های مقامات دولتی را نیز غارت کردند.
او می‎گوید: اکثریت مغازه‌ها درشهر توسط طالبان غارت شده نه توسط سایر افراد؛ زیرا مردم عوام جرات این کار را در شرایط جنگی و آنهم در حضور طالبان ندارند.
یکی از مقامات دولتی کندز که نخواست نامی از او گرفته شود، به روزنامۀ ماندگار گفت: هفتاد درصد کندز در دست طالبان و سی درصد آن در کنترول دولت قرار دارد.
این مقام دولتی تاکید کرد: به دلیل نبود نیروی کمکی مورال نیروهای امنیتی ضعیف است و توان مقابله با طالبان را ندارند.
او گفت: طالبان پس از اینکه خزانۀ بانک مرکزی و کابل‌بانک را انتقال دادند، آن‌جا را به آتش کشیدند و اموال خانه‌های مقامات دولتی و موسسات را نیزبا خود برده و سپس آن‌جا را مهر و لاک کردند.
او از پیش‌رویی طالبان در ولسوالی خان‌آباد خبر داده گفت: همین اکنون طالبان درچند قدمی خان‌آباد هستند و جنگ سختی میان نیروهای امنیتی و طالبان در دروازه‌های این ولسوالی جریان دارد.
به گفتۀ این مقام دولتی: ولسوالی دشت ارچی، علی‌آباد، چهاردره و امام صاحب به شمول مرکز شهر کندز در کنترول طالبان قرار دارد و اگر وضعیت به همین منوال به پیش برود، ولسوالی خان‌آباد هم به دست طالبان خواهد افتاد.
وی می‌گوید: دولت موفق شده است تا زندان کندز را از طالبان بازپس گیرد؛ اما زندان خالی از مجرم است. زیرا دیروز ( دو روز قبل) زمانیکه طالبان زندان را تصرف کردند، نخست تمامی زندانیان زن و سپس زندانیان مرد را آزاد کردند.
یکی دیگر از شهروندان کندز می‌گوید: تمامی اموال موسسات دولتی توسط طالبان غارت شده و همین اکنون طالبان با موترهای دفتر سازمان ملل متحد در داخل شهر گشت و گذار می‌کنند.
به گفته این شهروند: طالبان به زور وارد خانه‌های مردم شده و کسانی‌که که کارمند دولت هستند را در پیش چشم خانواده‌های شان تحقیر کرده و مورد لت و کوب قرار می‌دهند حتا زنان را مورد تجاوز و ظلم قرار داده اند.
وی می‌افزاید: کسانی‌که توانایی فرار را داشتند، از شهر فرار کردند؛ اما کسانی‌که نمی‌توانستند فرار کنند، در یک حالت بسیار وحشت‌زده به سر‌‎ می‌برند.
شهروندان کندز والی و مقامات امنیتی کندز را متهم کرده می‌گوید: والی کندز در تصرف مرکز شهر توسط طالبان دست دارد و بی‌کفایتی مقامات امنیتی نیز سبب شد تا طالبان بتوانند بسیار به راحتی کندز را تصرف کنند. در حال حاضر والی کندز به کشور انگلستان فرار کرده است.
ولایت کندز یکی از ولایت‌های بسیار مهم در شمال کشور دو روز قبل بدون هیچ درگیری به دست طالبان افتاد و گفته می‌شود که همین اکنون بیشترین ولسوالی‌های این ولایت در کنترول طالبان قرار دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :