شماری از آگاهان نظامی و نماینده‌گان مجلس: کندز توسط ستون پنجم و به هدف انتقام‌جویی به دشمن سپرده شد

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 12 میزان 1394 - ۱۱ میزان ۱۳۹۴

کندز توسط ستون پنجم دشمن به منظور عقده‌گشایی‌ها به دست دشمن سپرده شد و اکنون همین حلقات ستون پنجمی برای بازپس‌گیری این ولایت وقت‌کشی می‌کنند و تلاش می‌ورزند تا جنایات وحشتناک طالبان مخفی بماند.
شماری از آگاهان نظامی و نماینده‌گان مجلس می‌گویند: کندز عمداً و آگاهانه توسط ستون پنجم و به قصد انتقام‌جویی از صفحات شمال سقوط داده شد mnandegar-3و ناموس مردم به پاکستانی‌ها سپرده شد.
به گفته آنان، عدم مدیریت کلان برای تصفیۀ کندز، عدم حضور وزیر داخله، دفاع و مقامات رده اول حکومت در رهبری جنگ و نفرستادن نیروی کافی توسط ستون پنجم طراحی می‌شود تا جنایات طالبان پوشیده باقی بماند.
روز دوشنبه هفتۀ گذشته طالبان وارد شهر کندز شدند و برای مدت سه روز موفق شدند کنترول این شهر در اختیار گیرند و اکنون درگیری شدیدی در این ولایت در جریان است.
جاوید کوهستانی آگاه نظامی می‌گوید: کندز عمداً و آگاهانه توسط ستون پنجم و به قصد انتقام‌جویی از صفحات شمال سقوط داده شد و ناموس مردم به پاکستانی‌ها سپرده شد.
به گفته او، تا زمانیکه مظاهره نشده و قوماندانان جهادی بسیج نشده بودند؛ حکومت هیچ تصمیمی برای عملیات نگرفته بود و این موارد نشان می‌دهد که ستون پنجم وجود دارد و کندز توسط همین ستون پنجم سقوط داده شد.
این آگاه نظامی افزود: «حتا ستون پنجم راه ارتباطی میان بغلان و کندز را مسدود کردند تا کمک‌ها قطع شود و زمینه برای سقوط کندز مساعد گردد».
به گفته او: زمانیکه وزیر داخله می‌گوید که ما آماده‌گی داشتیم، اما یک ساعت تفاوت وجود داشت، سوال مطرح می‌شود که یک ساعت تفاوت یعنی چه و چگونه توجیه می‌شود؟
کوهستانی تاکید کرد: با آنکه اطمینان در مورد تصرف کندز توسط طالبان وجود داشته، اما اجازه عملیات داده نشده بود، بنابراین کندز آگاهان و توسط ستون پنجم سقوط داده شده بود.
این آگاه نظامی کوتاهی حکومت در کندز را جنایات می‌داند، نه غفلت وظیفه‌یی.
او می‌گوید: غفلت وظیفه‌یی ریختن‌شدن خون یک سرباز، سقوط یک ولسوالی یا یک شهر بزرگ است، اما در کندز خون هزارها نفر ریخته می‌شود، دارایی‌های عامه چپاول می‌شود و به ناموس مردم تجاوز می‌شود، این گونه ندانستن‌ها غفلت نیست جنایت است و بدتر از ستون پنجم می‌باشد.
به باور این آگاه نظامی: کندز توسط ستون پنجم به منظورعقده‌گشایی‌ها معامله و به دست دشمن سپرده شد و حتا برای بازپس‌گیری این ولایت وقت‌کشی می‌کنند تا جنایات وحشتناک طالبان مخفی بماند.
کوهستانی می‌گوید: «همین اکنون عمداً عملیات ‌غیرمنظم و پراگنده صورت می‌گیرد و قوت‌های کافی از مزار نیامده و اجازه داده نمی‌شود سایر افراد که در چوکات پولیس نیستند وارد عمل شوند و عملیات هوایی را راه اندازی کنند تا مردم دچارسردرگمی شده و جنایات طالبان را بپوشانند».
این آگاه نظامی گفت: عدم مدیریت کلان برای تصفیۀ کندز، عدم حضور وزیر داخله، دفاع و مقامات رده اول حکومت در رهبری جنگ و نفرستادن نیروی کافی، تمام این موارد توسط ستون پنجم طراحی می‌شود تا جنایات طالبان پوشیده باقی بماند.
او اضافه کرد: می‌‎گذارند جنگ به صورت پراگنده جریان یابد، خانه‌ها و شفاخانه‌ها از بین برود و نیروهای خارجی عملیات هوایی را اجرا کنند و بعد گفته شود که نیروهای خارجی توسط بمباران مردم بی‌گناه را کشتند و از این طریق جنایات طالبان پوشیده باقی بماند.
این در حالی است که سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید که در پی حمله هوایی به بیمارستان این سازمان در شهر کندز ۹ تن از کارکنان این سازمان کشته و ۳۷ نفر دیگر به شدت زخمی شده‌اند.
در بیانیه‌ سازمان پزشکان بدون مرز گفته شده که ۱۹ نفر از زخمی‌های این حملات از کارکنان این سازمان هستند و از سرنوشت شمار زیادی از بیماران و کارکنان بیمارستان اطلاعی در دست نیست.
و اما پس از نشر گزارش سازمان عفو بین‌الملل در خصوص تجاوز به زنان و چپاول شهر توسط طالبان بعضی از مقامات گفته بودند که تمامی این موارد توطیه است و مردم عوام دست به چپاول شهر زدند نه طالبان.
اما برخی از نماینده‌گان مجلس در واکنش به این سخنان گفته اند که سازمان عفو بین‌الملل نه تاجیک است و نه هزاره، نه ستمی است و نه پرچمی یا مجاهد که از یک قوم خاص یا از یک گروه خاص حمایت کند، بنابراین اگر وحشی‌گری و تجاوز طالبان به مردم کندز را توطیه می‌دانید، پس باید از این سازمان پرسان کنید.
عبدالودو پیمان نماینده مردم کندز در مجلس می‌گوید: سازمان عفو بین‌الملل گفته که در کندز جنایت وحشتناک صورت گرفته و به ناموس مردم تجاوز شده نه ما و مجاهدین که بعضی‌ها آن را توطیه خوانده اند.
پیمان تاکید کرد: سازمان عفو بین‌الملل نه تاجیک است و نه هزاره، نه ستمی است و نه پرچمی یا مجاهد که از یک قوم خاص یا از یک گروه خاص حمایت کند.
به گفته او: یک تعداد از مجاهدین که دیوار امنیتی کندز بودند و برضد طالبان در این ولایت فعالیت داشتند مانند قوماندان یوسف آرجال، شکور، سید مراد، قدیر و ارباب ثدا به اضافه ۳۳ قوماندان دیگر همه آنان توسط عمر صافی والی کندز ترور شدند.
وی افزود: ما در خانه رییس پارلمان نشسته بودیم که یوسف آرجال به رییس پارلمان زنگ زد و گفت که توطیه برای از بین بردن مجاهدین به راه افتاده و نام من هم در این لیست است و شاید والی برای از بین بردن من یک راه درست کند که فردای آن روز قوماندان یوسف کشته شد.
پیمان گفت: افراد مشخصی در سه روز عید قربان در قریه‌های علی خیل‌، عمرخیل و زاخیل طالبان را به عنوان مهمانان در خانه‌ها جا به جا کردند تا زمینۀ سقوط کندز فراهم گردد.
گروه طالبان هفته گذشته با تهاجم گسترده‌یی کندز را تصرف کرد، اما پس از سه روز بخش‌های جنوبی آن را در پی عملیات نیروهای مسلح دولتی با حمایت نیروهای ناتو، از دست دادند.
تصرف کندز، بزرگ‌ترین پیروزی نظامی طالبان در مناطق شهری افغانستان طی چهارده سال اخیر است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.