مردم شهر کندز: حـکومت همکاران محلی جنایت‌های طالبـان را شناسایی کنـد

گزارشگر:ناجیه نوری/ دوشنبه 20 میزان 1394 - ۱۹ میزان ۱۳۹۴

سرپرست ولایت کندز دیروز اطمینان داد که جنگ در شهر کندز تمام شده است و شهروندان این ولایت می‌توانند به خانه‌های شان برگردند. سرپرست ولایت کندز گفت که حکومت در نظر دارد که خدمت‌رسانی به مردم را شروع کند و به حکومت داری در شهر بپردازد. اما باشنده‌گان شهر کند که از وحشت طالبان و جنگ به کابل فرار کرده اند، این ادعای سرپرست ولایت کندز را تایید نمی‌کنند.
mnandegar-3آنان می‌گویند که نمی‌توانند تا پایان کامل جنگ در ولایت کندز و کسب اطمنیان از این‌که طالبان واقعاً از بین برده شده اند، به خانه‌های شان برگردند.
آنان می‌گویند که طالبان مردم را کشتند، بر زنان تجاوز کردند، دارایی‌های مردم حتا آرد و برنج خانواده‌ها را بردند، حال چه‌گونه مردم بتوانند به آن شهر خراب و جنگ زده بروند.
در حملۀ طالبان به شهر کندز، سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل پس از سقوط کندز توسط طالبان در اعلامیه‌یی از قساوت‌های طالبان به شمول تجاوز جنسی، آدم‌ربایی و کشتار افراد بی‌شمار ملکی گزارش داده بود.
این سازمان به نقل از مدافعان حقوق بشر گزارش داده بود که طالبان یک لیست با خود داشته و از پسران برای تلاشی خانه به خانه استفاده کرده اند تا افراد مورد نظر خود به ویژه زنان را پیدا کنند.
در این گزارش طالبان متهم شده بود که بر وابسته‌گان زن فرماندهان پولیس و سربازان تجاوز جنسی کرده و اعضای فامیل آن‌ها به شمول اطفال را به قتل رسانده اند.
حوریه مصدق، پژوهشگر عفو بین‌الملل امور افغانستان گفته بود که گزارش‌های متعدد و موثق از کشتار، تجاوز جنسی و دیگر انواع دهشتی‌که علیه باشنده‌گان شهر انجام شده است، باید مقام‌های افغانستان را وادار کند که برای حفاظت از مردم ملکی تلاش بیشتر به خرج دهند.
کندز نخستین مرکز ولایت بود که بعد از سال ۲۰۰۱ به دست طالبان افتاد و نیروهای حکومتی توانستند چهارده روز بعد، بخش‌های وسیع شهر کندز را از دست طالبان نجات دهند.
به گفتۀ سازمان عفو بین‌الملل، طالبان با واردشدن به شهر همۀ زندانیان مرد را آزاد کرده و سلاح دادند تا در کنارشان بجنگند، در حالی‌که زندانیان زن را مورد تجاوز قرار داده و لت و کوب کردند.
یک قابله محلی مورد تجاوز جنسی گروهی شورشیان قرار گرفته و سپس همراه با دیگر همکارش به قتل رسیده. این مورد را عفو بین‌الملل به نقل از یک عضو خانواده این قابله گزارش داده است.
با این حال، ریاست جمهوری افغانستان با بیان این‌که «طالبان بر نوامیس و عزت مردم تجاوز کردند» گفته بود که بررسی مقدماتی نشان می‌دهد که «طالبان و همکاران تروریست‌شان برعلاوه این که رعب و ترس را در میان شهروندان کندز ایجاد کردند، به کشتارغیر قضایی و خودسرانه افراد ملکی و نظامی و شهریان کندز و همچنان شکنجه، آزار و اذیت آنها دست زده اند. »
دفتر ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌یی گفته بود که طالبان اموال و دارایی دفاتر ملل متحد، موسسات غیر حکومتی و نمایندگی‌های کشورهای خارجی را به یغما بردند. در این اعلامیه افزوده شده است: «این اعمال همان‌گونه که سازمان عفو بین‌الملل در اعلامیه اخیر خود به آن اشاره کرده است، در جریان جنگ‌های مسلحانه و براساس قوانین بشردوستانه بین المللی به عنوان جرایم علیه بشریت شناخته می‌شود. »
محمد اشرف‌غنی بعد از پس‌گیری کندز به مردم وعده سپرده بود که کسانی که در کندز غفلت وظیفوی کرده و باعث سقوط آن به دست طالبان شدند، مورد پی‌گرد قرار گرفته و مجازات می‌شوند.
و اما اکنون باشنده‌گان کندز خواهان به کرسی نشاندن عدالت اند.
به گفته این باشنده‌گان طالبان باهمکاران محلی شان دست به غارت اموال مردم زده و به شماری از زنان این ولایت تجاوز کردند.
آنان می‌گویند: همکاران محلی طالبان به این گروه درانجام این جنایت‌ها همکاری و کمک کرده اند؛ موردی که در گزاش سازمان عفو بین المللی هم ذکر شده است.
اکنون شماری از بیجاشده‌گان شهر کندز بدون ذکر نام‌شان می‌گویند که طالبان به شماری از زنان تجاوز کرده و حتا برخی از زنان را با خودشان به مکان‌های نامعلوم برده اند.
این بیجاشده‌گان کندز از حکومت می‌خواهد که به وعده خود عمل کرده و حد اقل همکاران طالبان را که در سقوط شهر کندز و تجاوز به برخی از زنان این ولایت دست دارند را شناسایی و محاکمه کنند.
این بیجاشده‌گان می‌گویند که گلایه و شکایت ما از کسانی بیشتر است که طالبان را در خانه‌های‌شان جاداده بودند و بعد در حمله با طالبان یکی شده و در همه جنایت‌هایی‌که صورت گرفته گام به گام دخیل بوده اند.
این بیجاشده‌گان می‌گویند که اگر دولت بخواهد این افراد را به ساده‌گی شناسایی و مجازات می‌کند.
سخن از تجاوز به برخی از زنان در شهر کندز توسط طالبان در حالی بارها مطرح شده است که طالبان این ادعاها را رد کرده اند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.