افزایش ازدواج‌های زیر سن در کندهار

- ۲۷ میزان ۱۳۹۴

mnandegar-3مسوولان ساحه‌یی حقوق بشر در کندهار از افزایش ازدواج‌های دختران خردسال در این ولایت خبر می‌دهند. شمس‌الدین تنویر، مسوول دفتر ساحه‌یی حقوق ‌بشر در این ولایت به سلام‌وطندار گفت که در ۶ ماه گذشته ۱۲ قضیۀ ازدواج دختران زیرسن در این اداره به ثبت رسیده است.
آقای تنویر می‌گوید که امکان دارد این آمار بیشتر باشد، زیرا در مناطق دوردست، شماری از دختران به «بد» داده می‌شوند و خانواده‌ها به دلیل محدودیت‌های فرهنگی این رویدادها را پنهان می‌کنند. او می‌گوید که با شماری از خانواده‌ها در این باره صحبت کرده اند و گفته اند که این گونه ازدواج‌ها مشکلات بسیاری را به وجود می‌آرود و زنده‌گی شمار زیادی از دختران خردسال یک سال پس از ازدواج با خطر روبه‌رو می‌شود.
به گفتۀ آقای شمس بی‌سوادی، فقر، خشونت‌های خانواده‌گی، ناامنی‌های جاری در کشور و ناآگاهی مردم از جمله عوامل عمدۀ این ازدواج‌ها هستند.
رقیه اچکزی، رییس امور زنان کندهار نیز گفت که آموزشگاه‌های کوتاه‌مدتی را برای افزایش آگاهی باشنده‌گان در مورد تأثیر منفی ازدواج‌های زیر سن برگزار کرده اند و اطلاع‌دهی بانوان در این زمینه در اولویت‌های کاری آنان قرار دارد.
مولوی خدای‌داد یکی از علمای دینی در این ولایت می‌گوید که کودکان نعمت‌های خداوند هستند و خانواده‌ها نباید حقوق آنان را زیر پا کنند. او افزود که اسلام به هیچ فردی اجازه نداده است که ازدواج کودکان‌شان را در خردسالی برگزار کنند.
با این که در یک دهۀ گذشته نهادهای فعال حقوق بشری، عالمان و دیگر نهادها برای جلوگیری از ازدواج‌های زیر سن آموزشگاه‌هایی را برگزار کرده اند، اما هنوز هم چنین قضیه‌هایی در مناطق دوردست دیده می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.