ازبکستان صادرات برق به افغانستان را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد

گزارشگر:شنبه 21 قوس 1394 - ۲۰ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3ازبکستان و افغانستان برای صادرات برق در سال ۲۰۱۶ میلادی قراردادی امضا کردند که بر اساس آن ازبکستان صادرات برق به این کشور را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.
یک هیأت اقتصادی از افغانستان برای امضای این قرارداد به تاشکند سفر کرده است.
بر اساس این گزارش، میزان برق خریداری و نرخ آن محرمانه محسوب می شود ولی می توان گفت افغانستان میزان خریداری برق از ازبکستان را نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۰ درصد افزایش داده است.
بر اساس این گزارش، ازبکستان خواستار گسترش همکاری ها در دیگر زمینه ها به طور مثال در ساخت و بازسازی خطوط انتقال برق است.
هم اکنون ازبکستان تنها صادرکننده انرژی برق برای برخی مناطق بزرگ شمالی افغانستان، محلی که کمبود شدید برق احساس می شود، می باشد. نماینده‌گان افغانستان در چارچوب این گفت وگوها اظهار داشتند که به دلیل افزایش مصرف در این مناطق قصد دارند در آینده نیز میزان خریداری برق از ازبکستان را افزایش دهند.
شرکت دولتی سهامی «اوزبک.انرگو» از سال ۲۰۰۷ میلادی به افغانستان برق صادر می‌کند. ازبکستان برای تامین بدون وقفه برق مورد نیاز این کشور در سال ۲۰۰۹ میلادی دو طرح بزرگ را همزمان اجرا کرده است. از جمله خط جدید انتقال برق به طول ۴۳ کیلومتر وصل کننده ولایت سرخان دریا ازبکستان با ولایت حیرتان افغانستان.
علاوه بر این در پایان سال ۲۰۰۹ میلادی کارهای نصب خطوط وصل کننده ایستگاه های فرعی برق «گذر» و «سرخان» در استان سرخان به پایان رسیده که در نتیجه ظرفیت فنی صادرات انرژی برق ازبکستان به افغانستان از ۳۰۰ مگاوات فراتر رفته است.
ازبکستان برنامه ریزی می کند تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی به کشورهای همسایه بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق صادر کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.