احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





امنیت ملی: قاتل سربازان افغان و امریکایی کارمند ما نبود

- ۲۵ میزان ۱۳۹۱

سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان گفته مردی که با حمله انتحاری دو سرباز امریکایی و چهار سرباز افغان را در قندهار کشت، کارمند این اداره نبود.
پیش از این رسانه‌های داخلی و خارجی به نقل از منابع ناتو و امنیت که نخواسته بودند نامشان فاش شود، گزارش داده بودند که این فرد مامور امنیت ملی بوده است.
اما روز سه شنبه، شفیق الله طاهری، از سخنگویان اداره امنیت ملی به خبرنگاران گفت: «کسی از یونیفورم سرباز امنیت ملی استفاده کرده بود. شخصی که حمله انتحاری کرد به هیچ صورت کارمند امنیت ملی نبود.»
آقای طاهری همچنین گفت که تحقیقات در باره چگونگی این حمله ادامه دارد و هنوز اطلاعات کامل در این مورد به دست نیامده است.
او تاکید کرد که تا حال هیچ مامور اداره امنیت ملی دست به چنین حمله‌یی نزده است.
این حادثه اوایل هفته جاری در ولسوالی معروف ولایت قندهار در جنوب افغانستان روی داد و از قول منابع محلی آمده بود که این حادثه زمانی روی داد که ماموران ناتو و افغان برای شرکت در یک جلسه آماده می‎شدند.
پیشتر یک افسر اداره امنیت ملی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «این یک حمله انتحاری با بمب بود که توسط یک کارمند خود ما انجام شد.»
نیروهای ناتو به رهبری امریکا در افغانستان تایید کرده‌اند که این بمبگذاری توسط یک مامور افغان انجام شد.
همچنین آدام ووجاک یکی از سخنگویان ناتو در کابل به خبرگزاری فرانسه گفته است: «می‌توانم تایید کنم که یکی از اعضای اداره امنیت ملی واسکت انتحاری خود را در منطقه معروف قندهار منفجر کرد.»
او افزوده است: «اما هنوز نمی‌توانیم تایید کنیم که این یک حمله خودی بود که نیروهای ائتلاف را هدف قرار داد. ما در حال تحقیق هستیم.»
حمله خودی به آن گونه از حملات گفته می‌شود که یونیفورم‌پوشان افغان در آن همکاران داخلی یا خارجی خود را هدف قرار می دهند.
یک مقام افغان به خبرگزاری فرانسه گفته که فرد بمبگذار هشت ماه برای اداره امنیت ملی کار کرده بود و می‌دانست که یک هیئ، که مقام‌های ائتلاف هم شامل آن بود، از قندهار دیدن می‌کند.
شمار قابل توجهی از نیروهای خارجی در ولایت ناآرام قندهار مستقر هستند
از قول این مقام که نامش فاش نشده، گفته شده است: «او به محض این که دید هیئت افغان و ائتلاف از یک هلی‌کوپتر پائین شدند، خود را منفجر کرد. او می‌دانست که هیئت همان روز دیدن می‌کند.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تحقیقات نشان می‌دهد که فرد بمبگذار زن و کودکان خود را یک هفته پیش به کشور همسایه پاکستان منتقل کرده بوده است.
امسال موجی از حملات خودی روی داده که در آن یونیفورم پوشان افغان همکاران خارجی شان را هدف قرار داده اند.
از آغاز سال جاری بیش از ۵۰ سرباز نیروهای بین‌المللی در این گونه حملات جان خود را از دست داده‌ اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.