وزارت زراعت و مالداری: دو و نیم میلیون تن در کشور با کمبود شدید مواد غذایی مواجه اند

گزارشگر:چهار شنبه 6 عقرب 1394 - ۰۵ عقرب ۱۳۹۴

وزارت زراعت می‌گوید در سال جاری دو و نیم میلیون نفر به کمک‌های عاجل غذایی نیاز دارند.
وزارت زراعت روز سه شنبه (۵ عقرب/ ۲۷ اکتوبر) به مناسبت تجلیل از روز جهانی غذا گفت که حاصلات غله با گذشت هر سال بیشتر می‌شود اما با آن‌هم افغانستان به کمک‌های جهانی نیازمند است. هرچند افغانستان تلاش کرده است تا به خودکفایی غذایی برسد ولی این هدف هنوز براورده نشده mnandegar-3است.
براساس آمار وزارت زراعت و آبیاری، دو و نیم میلیون نفر در افغانستان با کمبود شدید مواد غذایی مواجه اند و در زیر خط فقر قرار دارند. سازمان ملل متحد تنها می‌تواند به ۲٫۱ میلیون نفر کمک غذایی کند.
میر امان الدین حیدر، معین وزارت زراعت در محفلی که به مناسبت روز جهانی غذا در کابل برگزار شده بود گفت: «در تازه‌ترین احصاییه‌ها که گام نهادن به سوی مصونیت غذایی امیدوار کننده است، امسال چهار درصد تولید غله افزایش یافته است.»
وزارت زراعت می‌گوید ولایات غور، پکتیکا، زابل، تخار، بامیان، بدخشان، بادغیس، سمنگان، نورستان و جوزجان به کمک‌های غذایی نیاز دارند. مقام‌ها در این وزارت می‌گویند برنامه جدیدی را برای بهبود مصونیت غذایی روی دست گرفته و بیش از ۵۰۰ هزار نفر در افغانستان در عرصه‌های مختلف آموزش دیده‌اند.
زنان در اولویت
برنامه غذا و زراعت ملل متحد می‌گوید تلاش دارد با همکاری وزارت زراعت، سالانه شمار بیشتر افغان‌ها به مصونیت غذایی دست یابند. برنامه‌های تقویت مصونیت غذایی بر خانواده‌های فقیر و آسیب پذیر تمرکز دارد و تلاش می‌شود با ایجاد برنامه‌های کوچک باغداری، تولید لبنیات و مالداری، زمینه بهبود غذایی فراهم شود.
تومیو شیچیری، نماینده اداره غذا و زراعت سازمان ملل متحد در کابل گفت: «ماه گذشته وزارت زراعت و «اف ای او» به صورت مشترک استراتژی زراعت و زنان را تدوین کردند. ما باور داریم که این استراتژی به بهبود تساوی جنسیتی و بهبود وضعیت اجتماعی منجر خواهد شد.»
برنامه غذایی سازمان ملل متحد نیز بر سهم‌گیری زنان در تولیدات زراعتی تاکید کرد. هرچند زنان در روستاهای افغانستان نقش مهمی در تولیدات زراعتی و مالداری دارند اما برنامه غذایی ملل متحد می‌گوید زنان به حمایت بیشتر نیاز دارند.
گوردون کریگ، نماینده اداره غذایی ملل متحد در این مراسم گفت: «صفر شدن گرسنگی در افغانستان بدون تساوی جنسیتی ممکن نیست. به همین دلیل دبلیو اف پی در تمام برنامه‌های خود برابری جنسیتی را در نظر می‌گیرد.»
کمبود آب
افغانستان آب و زمین کافی برای کشت دارد اما هنوز نتوانسته از این منابع تولید غذا به صورت درست استفاده کند. بیشترین آب‌های افغانستان به کشورهای همسایه به خصوص ایران و پاکستان سرازیر می‌شود در حالی که افغانستان برنامه عملی برای استفاده از این آب‌ها ندارد.
وزیر انرژی و آب در این مراسم هشدار داد که افغانستان باید بجای آب‌های زیرزمینی که ذخایر استراتژیک هستند از آب دریاها استفاده کند. علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب گفت که باید آب‌های روی زمین مهار و از آن‌ها استفاده شود.
آقای عثمانی گفت: «بسیاری حاصلات زراعتی از منابع آب زیرزمینی تجدید ناپذیر به دست می‌آید. من به عنوان مسئول اول آب در کشور هشدار می‌دهم که منابع آب زیر زمینی ما در خطر قرار دارد و ما باید حداکثر استفاده را از آب‌های سطحی کنیم.»
حکومت افغانستان در سیزده سال اخیر نتوانسته هزینه کافی برای اعمار بندهای آب به دست آورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.