آغاز نفوس شماری اقتصادی ــ اجتماعی در ولایت بلخ

- ۱۷ عقرب ۱۳۹۴

mandegar-3پروسه نفوس شماری یا بررسی اقتصادی – اجتماعی و دموگرافی ولایت بلخ به هدف دست یابی به آمار دقیق نفوس این ولایت و تفکیک گروه‌های اجتماعی آن با حضور حسیب الله موحد معاون مسلکی اداره مرکزی احصاییه کشور رسما در شهر مزارشریف آغاز گردید.
به گزارش خبرگزاری جمهور، گفته می‌شود که در این دور، برای نفوس شماری دقیق این ولایت به تعداد ۲۴۷۰ تن کارمند برای آغاز این پروسه نیاز است که پروسه استخدام این گروه به پایان رسیده و در روزهای آینده، آموزش آنان در مورد چگونگی نفوس شماری آغاز خواهد شد.
ولایت بلخ نهمین ولایت در سطح کشور است که برنامه احصاییه گیری از سوی اداره مرکزی احصاییه آغاز می شود.
حسیب الله موحد معاون مسلکی اداره مرکزی احصاییه که برای آغاز این پروسه به ولایت بلخ آمده بود؛ در صحبت با رسانه ها بیان داشت که با راه اندازی این برنامه مشکلات دولت در عرصه نبود آمار مشخص از افراد بیکار و کارگر، ده نشین، شهر نشین، گروه های کاری و صنوف اجتماعی و سایر چالش هایی که در کشور وجود داشت؛ برطرف خواهد شد.
هر چند آقای موحد، نبود امنیت درست در برخی از مناطق دوردست ولایت بلخ را از چالش های مهم در برابر این پروسه می داند؛ اما ابراز امیدواری کرد، از آنجایی که تمامی کارمندان این پروسه از خود همین ولایت و حتا از روستاهای مربوطه شان استخدام می شوند، ممکن است مشکل چندانی رو نما نگردد.
اما وی اضافه کرد: در صورتی که چنین مشکلی پیدا شود؛ آنها می توانند بعضی از مناطق را از طریق ماهواره نیز سروی نمایند.
پیش از این ولایت های بامیان، غور، دایکندی، پروان، کاپیسا،کابل، سمنگان و تخار، نفوس شماری گردیده و اکنون قرار است در ولایت بلخ این پروسه جریان یافته و بعد از آموزش کارمندان مورد نیاز ــ در مدت ۴۵ روز ــ این پروسه به پایان خواهد رسید.
آقای موحد تصریح کرد که بیشتر کشورهای خارجی خواهان راه اندازی این پروسه بوده اند؛ اما در این مرحله بیشترین کمک های مالی از سوی دولت جاپان و انگلستان صورت گرفته است.
در حالی که آقای موحد از چالش های امنیتی به عنوان یکی از مهم ترین چالش فراروی پیشبرد این پروسه سخن گفت؛ اما حبیب الرحمان مسوول تخنیکی این نفوس شماری در بلخ می گوید که هیچ مشکلی از ناحیه امنیت در ولایت بلخ وجود ندارد و صحبت هایی که با مسوولان محلی ولسوالی ها صورت گرفته است، آنان قول مساعد داده اند که امنیت کارمندان این اداره را بصورت کامل تامین خواهند کرد.
گفتنی است که در این برنامه، قرار است تمامی شهروندان ولایت بلخ و نیز کسانیکه از سایر ولایت ها در این ولایت سکونت کرده اند؛ با تفکیک جنسیت، سن و سال، گروه های اجتماعی، اقتصادی، نوع شغل و در آمد، شهر نشینی و روستانشینی، کار و شغل و میزان درآمد و سایر خصوصیات اجتماعی مشخص، در اختیار اداره نفوس شماری کشور قرار بگیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.