ماین روبی در ادامـه جنـگ

گزارشگر:سه شنبه 19 عقرب 1394 - ۱۸ عقرب ۱۳۹۴

مسوولان ادارۀ مبارزه با حوادث کشور می‌گویند که ماین‌ها و مواد انفجاری باقی‌مانده از دوران جنگ افغانستان در حال تمام شدن اند؛ اما ادامۀ جنگ‌ها، کار آنان را با چالش مواجه کرده است.
محمدشفیق یوسفی، رییس انسجام و پاک‌سازی ماین ادارۀ مبارزه با حوادث می‌گوید که از هر جنگی، مقداری ماین‌ و مواد انفجاری باقی می‌مانند که mandegar-3انفجار آن قربانیان زیادی از میان غیرنظامیان کشور می‌گیرد.
کابل روز دوشنبه میزبان نشست منطقه‌یی ماین‌پاکی بود. سال گذشته این نشست در ایران برگزار شد. هدف از برگزاری‌ این‌ نشست‌ها، تبادل اطلاعات و تجارب در زمینۀ ماین‌پاکی در منطقه است. افغانستان، ‌ایران، تاجیکستان و آذربایجان اعضای این نشست اند.
ویس‌احمد برمک، وزیر دولت در امور مبارزه با حوادث که برنامۀ ماین‌پاکی بخشی از کار این اداره است، می‌گوید که برنامۀ ماین‌پاکی با کمبود بودجه مواجه است و اگر نهاد‌های بین‌المللی به این برنامه کمک نکنند، برنامۀ پاک‌سازی افغانستان از وجود ماین‌ها تا سال ۲۰۲۳ با چالش مواجه خواهد شد.
آقای برمک می‌گوید که در جریان ۲۶ سال گذشته، حدود ۸۰ درصد جغرافیای افغانستان از وجود ماین‌ها و مواد انفجاری جامانده از دوران جنگ‌ها پاک‌سازی شده و حدود ۲۰ درصد دیگر آن که شامل چهار هزار ساحه است، تا سال ۲۰۲۳ پاک‌سازی خواهند شد.
بر بنیاد آمارهای این اداره، در هر ماه حدود ۱۰۰ غیرنظامی در نتیجۀ انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی و دیگر مواد انفجاری جاسازی شده کشته و زخمی می‌شوند.

به گفتۀ رییس انسجام و پاک‌سازی ماین ادارۀ مبارزه با حوادث، کارمندان این اداره برای پاک کردن ماین‌ها حتا به مناطق ناامن می‌روند؛ اما این کارمندان نیز با مشکلات امنیتی مواجه اند و از سال ۲۰۱۲ بدین‌سو، بیش از ۶۰ ماین‌پاک کشته شده اند.
هم‌چنان بر بنیاد آمارهای ادارۀ ماین‌پاکی، تاکنون بیش از ۲۹ میلیون ماین‌های ضدپرسونل و دیگر مواد انفجاری در افغانستان خنثا شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.