مشاور ریاست اجرایی: انتخابات پارلمانی یک سال بعد برگزار می‌شود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 20 عقرب 1394 - ۱۹ عقرب ۱۳۹۴

مشاور فرهنگی ریاست اجرایی می‌گوید که انتخابات پارلمانی تا یک‌سال دیگر برگزار خواهد شد.
سید آقا حسین فاضل سانچارکی، مشاور فرهنگی ریاست اجرایی، علت تأخیر در عملی کردن بستۀ پیشنهادی کمیسیون اصلاح انتخاباتی را، انتخاب اعضای کمیتۀ گزینش و دقت بیشتر روی موارد پیشنهاد شده دانسته می‌گوید که در روزهای آینده، این کمیسیون میکانیسم روشنی را ارایه خواهد کرد.
mandegar-3کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخاباتی بستۀ پیشنهادی خود را در ۸ سنبلۀ سال روان به‌رهبران دولت سپرد که این بسته با استقبال رهبران دولت وحدت ملی رو‌به‌رو شد و آنان به‌عملی کردنِ بی‌درنگ این بسته وعده سپردند، اما با گذشت بیشتر از دو ماه از عملی‌سازی آن پیشنهادها خبری نیست.
آقای سانچارکی مشاور فرهنگی ریاست اجرایی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در بستۀ پیشنهادی کمیسیون اصلاح انتخاباتی مواردی وجود داشت که باید مورد دقت و ارایۀ جزییات بیشتر قرار می‌گرفت. به‌این خاطر، دوباره به‌کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی ارجاع و سبب تأخیر شد.
آقای سانچارکی در پیوند به موارد اصلاحی بستۀ پیشنهادی گفت:»نظام انتخاباتی، مشارکت احزاب سیاسی در انتخابات پارلمانی و همچنان افراد منفردی که می‌خواهند خود را نامزد پارلمان بسازند،از جملۀ این موارد بود که در این زمینه، کمیسیون باید مکانیسم روشن و مشخصی باید ارایه می‌کرد.»
مشاور فرهنگی ریاست اجرایی بیان داشت: «کمیسیون اصلاح انتخاباتی در این رابطه جلسات متعددی برگزار کرده و تلاش دارند تا دیدگاه‌های خود را جمع‌بندی کنند که احتمالاً در روزهای نزدیک در این رابطه نیز به‌دیدگاه‌های مشخصی برسند.»
آقای سانچارکی در ارتباط به آغاز کار کمیتۀ گزینش گفت: در این کمیته باید نماینده‌گان نهاد‌های جامعۀ مدنی و نهاد‌های فعالِ خارج از چارچوب حکومت حضور داشته باشند که اسم‌های این نماینده‌ها از نهاد‌های‌شان خواسته شده و در این زمینه نیز کار به‌پیش رفته و تقریباً رو به‌اکمال است و این کمیته در آیندۀ نزدیک به کار آغاز خواهد کرد.
آقای سانچارکی در پاسخ به پرسشی که آیا دوام کار اعضای کمیسیون انتخابات مشروعیت دارد؟، گفت: «به‌محض این‌که کمیتۀ گزینش کار خود را آغاز کند و ترکیب کمیسیون آینده را مشخص سازد، کمیسیون فعلی انتخابات کارش به‌اتمام می‌رسد، چون این کمیسیون به‌دلیل ناتوانی، ضعف و مشکلاتی که داشت، نتوانست انتخابات گذشته را به‌درستی مدیریت کند، هم از نظر دو تیم و هم از نظر کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی قابل قبول نیست و دیگر مشروعیتی برای ادامۀ کار خود ندارند.»
مشاور فرهنگی ریاست اجرایی در پیوند اعلام ‌زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی گفت: برای اِعمال اصلاحات لازم در نهادها و قوانین انتخاباتی، یک مجال و فرصت یک ساله نیاز است و احتمالاً انتخابات پارلمانی و شورای‌های ولسوالی‌ها، سال آینده حول و حوش ماه‌های میزان و عقرب برگزارگردد.
آقای سانچارکی اصلاحات در کمیسیون‌ها و نظام انتخاباتی افغانستان را از موارد درشت عنوان کرده، افزود: این اصلاحات باید به‌گونۀ باشد که اعتماد و اعتبار مردم به‌پروسه‌های انتخاباتی را جلبکرده و اطمینان دهند که انتخابات آینده شفاف، سالم و قابل قبول خواهد بوده و از هر رأی‌شان حفاظت خواهد شد.
کمیتۀ نا تکمیل
از سوی دیگر، معاون سخنگوی رییس جمهور گفته که معرفی اعضای کمیته گزینش تاکنون تکمیل نشده است.
سیدظفرهاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور، گفته است: افرادی که از سوی نهادهای مدنی و حقوق بشری به گونۀ انتصابی معرفی شده اند در حالی که این روند باید به شکل انتخابی صورت می‌گرفت.
هاشمی با آن که زمان را برای تکمیل کمیته گزینش مشخص نکرده، اما گفت که این کمیته پس از معرفی دوباره اعضای جامعه مدنی و حقوق بشر و تکمیل‌شدن اعضا کارش را آغاز خواهد کرد.
به نقل از رسانه‌ها، دین‌محمد گران، نادر هوتک، لطف‌الرحمان، فهیم دشتی، نعیم ایوب‌زاده، زرقا یفتلی و احمدضیا لنگری به ترتیب به عنوان نماینده‌گان دادگاه عالی، کمیسیون‌های اصلاحات اداری، نظارت بر تطبیق قانون اساسی، نهادهای رسانه‌یی، نهادهای مدنی، نهادهای دفاع از حقوق زن و کمیسیون حقوق بشر اعضای این کمیته معرفی شده اند.
پیش از این، رییس مجلس نماینده‌گان از رهبران دولت خواسته بود تا هر چه عاجل زمان برگزاری انتخاباتی پارلمانی و شوراهای ولسوالی را روشن سازند.

اشتراک گذاري با دوستان :