مارشالی که من می‌شناختم

گزارشگر:داکتر جنرال صدرالدین فخری/ سه شنبه 18 حوت 1394 - ۱۷ حوت ۱۳۹۴

افغانستان در طول تاریخِ جهاد و مقاومت و اکنون در فصلِ جدید، همچنان در ادامۀ همان روزگاران قرار دارد و شخصیت‌های بزرگ و نامدارِ خویش را از دست داده و می‌دهد. اما در این میانه،. من فقط با توجه به شناختی که از مارشال افغانستان دارم، لازم دیدم که نکاتی چند را با هموطنانم در میان بگذارم.
mandegar-3در تاریخ هجدهم حوت سال ۱۳۹۲ هجری شمسی، مارشال فهیم به سرای باقی شتافت و ما را سوگوار ساخت. او فرماندهی بود که در مقابله با تجاوز سرخ و تروریسم سیاهِ جهانی، یک لحظه از پای ننشست و هیچ‌گاه مردم و سرزمین زخمیِ خود را رها نکرد.
مارشال محمد قسیم فهیم، شخصیتی فراملی و فراقومی بود. او یک شخصیتِ خداپرست و متدین بود که در هر نوع شرایط، به عبادت ذات اقدس الهی مصروف بود و شب‌های دراز با پروردگارش راز و نیاز می‌کرد.
مارشال محمد قسیم فهیم شخصیتی صبور، شکیبا و اعتدال‌گرا بود که به جای حمایت از قوم و تبارِ خاص، مصلحتِ ملی را ترجیح می‌داد و منافع ملی را ارج می‌گزاشت. او یکی از چهره‌ها و شخصیت‌های برجسته و مهمِ دورۀ جهاد و مقاومت بود که در راه استقلال و آزادی کشور، زحمات و مشقت‌های طاقت‌فرسایی را متحمل شد و عمرِ خود را در راه خدمت به وطن صرف نمود و سالیان متمادی با دیگر مجاهدین شانه به شانه در راه مبارزه با بیگانه‌گان رزمیـد و سپس در دورانی که تروریسم و سیاهی کشور را فرا گرفته بود، برای نجات کشور در برابر وحشت و ترور، مردانه ایستاد.
مارشال محمد قسیم فهیم، از جمله شخصیت‌ها و چهره‌هایی بود که تنهـا آرزویش، وجود یک افغانستان آزاد، مستقل و آباد بود.
در دورانی که مارشال معاون اولِ رییس‌جمهور بود، مصدر خدماتِ سیاسی، اجتماعی و ادارىِ فراوانی برای مردم افغانستان شد و در راه تحکیم ارزش‌ها و دستاوردهای جدید، تلاشِ بی‌پایان نمود. از این‌ رو، مرگ مارشال محمد قسیم فهیم، یک ضایعۀ بزرگ برای کشور و ملتِ مسلمان افغانستان می‌باشد؛ زیرا اکنون از هر زاویه‌یی که به فضای کشور نگاه کنیم؛ نبود مارشال سخت احساس می‌شود.
بدون شک، افغانستان در هجدهم حوت، یکی از شخصیت‌های دل‌سوز و فداکارِ خود را از دست داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.