احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





اعتراض گستردۀ شهروندان غزنی به سر بریدن هفت مسافر

گزارشگر:چهار شنبه 20 عقرب 1394 - ۱۹ عقرب ۱۳۹۴

شهروندان غزنی در اعتراض به سر بریده شدن هفت مسافر در ولایت زابل می‌گویند که سکوت حکومت در قبال این رویداد، سهم‌گیری در جنایت تروریستان است.
هزاران شهروند غزنی روز سه‌شنبه در حالی که پیکرهای دو زن، یک کودک دختر و چهار مرد سربریده‌شده در زابل را بر دوش می‌کشیدند، تا در ساختمان این ولایت راهپیمایی کردند.
mandegar-3این راهپیمایان که شعارهای «مرگ به قاتلان و مرگ به طالبان» را سر می‌دادند، از حکومت وحدت ملی خواستند تا سکوتش را در برابر این‌گونه جنایت‌ها شکسته و به «کشتار هزاره‌ها» در افغانستان پایان دهد.
این معترضان هم‌چنان خواهان اعلام عزای عمومی و اختصاص دادن روزی در تقویم رسمی کشور به نام «مبارزه با اعمال تروریستی و گروگان‌گیری»، تأمین امنیت راه‌های ولسوالی‌های غزنی، افزایش تشکیلات نظامی و امکانات مالی نیروهای امنیتی در غزنی و آزادی ۱۱ مسافر باقی‌مانده در چنگال طالبان شدند.
آن‌ها که سربریدن غیرنظامیان، به ویژه زنان و کودکان، را خلاف تمامی ارزش‌ها انسانی و اسلامی می‌خوانند، می‌گویند که طالبان با این کارشان، یکی از فجیع‌ترین جنایت‌ها در تاریخ افغانستان را مرتکب شده اند.
شورای سراسری عالمان دینی غزنی نیز اعلام کرد که این کار خلاف تمامی ارزش‌های اسلامی است.
قربان‌علی توسلی، یکی از عالمان دینی غزنی با انتقاد از سکوت حکومت در برابر این رویداد، خطاب به سران حکومت می‌گوید، مردمی که به تمامی ارزش‌های دولت‌داری باور دارند، نباید چنین مورد بی‌توجهی قرار بگیرند.
آقای توسلی می‌گوید: «از دولت افغانستان تقاضا می‌کنم آماده شود و بحران را خاموش کند. از پشتون، تاجیک، هزاره و ازبک می‌خواهم مشت واحدی شوند علیه مزدوران بی‌گانه و اجیرشده‌هایی که جنگ سوم بین‌المللی سوم را در فرق خود مسلمان‌ها آغاز کرده است».
محمدامان حمیمی، والی غزنی نیز در جمع معترضان گفت که خواسته‌های مردم غزنی را به دولت مرکزی منتقل کرده و از تکرار مشکلات در این ولایت جلوگیری می‌کنند.
بر بنیاد یک خبر دیگر، هشت تن از ربوده‌شده‌هایی که در بند طالبان زابل بودند، صبح امروز آزاد و به مقام‌های محلی در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی تحویل داده شده اند.
ریاست امنیت ملی کشور با نشر اعلامیه‌یی نوشته است، این مسافران که شامل ۵ مرد، دو زن و یک نوجوان هستند، از سوی نیروهای امنیت ملی آزاد شده اند.
این در حالی است که شماری از این مسافران نزدیک به ۹ ماه در بند طالبان بوده اند.
امنیت ملی هم‌چنان ادعای طالبان و شماری از رسانه‌ها مبنی بر اعدام شدن قاتلان این مسافران از سوی طالبان را رد کرده و گفته است که این مسافران از سوی طالبان سر بریده شده اند. به نوشتۀ ریاست امنیت ملی، طالبان می‌خواهند با انداختن مسؤولیت این رویداد به دوش گروه داعش، روی جنایت‌های خودشان سرپوش بگذارند.
پس از ایجاد حکومت وحدت ملی، ناامنی در شماری از شاهراه‌های کشور افزایش یافته و ربودن مسافران از مسیر این شاهراه‌ها، تبدیل به فرهنگی میان گروه‌های تروریستی شده است. در چند ماه گذشته چندین رویداد گروگان‌گیری ولایت زابل و مسیرهای ولسوالی‌های ولایت غزنی رخ داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.