افت بی‌سابقۀ پول افغانی در برابر دالر

گزارشگر:یک شنبه 1 قوس 1394 - ۳۰ عقرب ۱۳۹۴

mandegar-3در روزهای اخیر ارزش افغانی، واحد پول افغانستان در برابر دالر به پایین‌ترین سطح خود در دوازده سال گذشته رسیده است. در چند روز گذشته قیمت یک دالر از ۶۶ افغانی به ۶۸.۳ افغانی بالا رفته که در یک دهه گذشته بی‌سابقه‌ خوانده شده است.
دولت افغانستان در سال ۲۰۰۳ میلادی با حذف سه صفر از اسکناس‌های قبلی، پول جدید را چاپ کرد.
تا یک سال قبل نیز هر یک دالر آمریکایی حدود ۵۰ افغانی تبادله می‌شد.
ایمل هاشور، سخنگوی بانک مرکزی افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که این بانک درنظر دارد به منظور جلوگیری از نوسان فاحش افغانی، حدود ۴۰ میلیون دالر وارد بازار ارز افغانستان کند.
او اعلام کرد که براساس ارزیابی بانک مرکزی تزریق این مقدار دالر می‌تواند نوسان ارزش افغانی را کنترل کند.
به گفته آقای هاشور هدف از مداخله بانک مرکزی کاهش از سرعت افزایش ارزش دالر در مقابل افغانی است نه اینکه بخواهد روند کم شدن ارزش افغانی را کاملا متوقف کند.
آقای هاشور افزایش ارزش جهانی دالر، کسر فاحش تراز تجاری افغانستان، خروج نیروهای خارجی از این کشور و افزایش میزان تقاضا در باراز ارز را دلیل کاهش نرخ افغانی می‌داند.
او می‌گوید که در حال حاضر افغانستان ۵۰۰ میلیون دالر صادرات دارد ولی در عوض به ارزش ۴.۵ میلیارد دالر از خارج جنس وارد می‌کند.
عوامل دیگر در کاهش قیمت افغانی به گفته سخنگوی بانک مرکزی، کند بودن رشد اقتصادی و مهاجرت افغان‌ها به خارج است. به گفته او مهاجران نیز با خود مقدار زیادی ارز را از کشور خارج می‌کنند.
او گفت که حالا بانک مرکزی سیستم شناور و قابل کنترل ارزی را در پیش گرفته و هدف کنترل کامل قیمت نیست. آقای هاشور گفت که بانک مرکزی ارز کافی برای این کار در اختیار دارد.
ذبیح‌الله، یکی از صرافان شهر کابل از سیاست بانک مرکزی در زمینه تزریق ارز به بازار انتقاد می‌کند. او می‌گوید که مقدار ارزی که بانک مرکزی وارد بازار می‌کند به دست چند صراف محدود می‌افتد و بعد به کشورهای ایران و پاکستان منتقل می‌شود.
به گفته او قبل از ظهر امروز ازرش هر دالر ۶۸.۳۵ افغانی بود، وقتی بانک مرکزی حدود ۳۷ میلیون دالر را وارد بازار کرد به ۶۸.۵۰ افزایش یافت و این اقدام بانک مرکزی هیج تاثیری بر بالا رفتن ارزش افغانی نداشت.
حمید، مغازه‌دار نیز می‌گوید که اجناس از خارج به دالر خریداری و وارد می‌شود و به افغانی به فروش می‌رسد. به گفته او این کار باعث شده که بارزگان‌ها هر روز ضرر کنند.
بعد از استقرار دولت جدید قبل از سقوط طالبان، کوچکترین بانک نوت (اسکناس) افغانستان، که در بازار معامله می‌شد، ۱۰۰۰ «افغانیگی» بود؛ با کمتر از آن هیچ چیزی نمی‌شد خرید و اسکناس ۵۰۰ افغانیگی رسما از دور معاملات روزمره خارج شده بود. بزرگترین اسکناس زمان مجاهدین و طالبان، ۱۰۰۰۰ افغانیگی و هر دالر آمریکایی معادل ۷۵۰۰۰ هزار افغانی بود

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.