در ششمین سالروز شهادت استاد ربانی مطرح شد: استاد شهید شخصیت کم‌نظیر در تاریخ افغانستان بود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 10 میزان 1396 - ۰۹ میزان ۱۳۹۶

از ششمین سالیاد شهادت رییس جمهور دولت اسلامی و شهید صلح، استاد برهان الدین ربانی روز (پنجشبنه ۶ میزان) طی همایشی در تالار لویه جرگه با اشتراک شمار زیادی از رهبران سیاسی و هزاران تن از شهروندان کشور گرامی‌داشت به عمل آمد.
mandegar-3احمدولی مسعود رییس بنیاد شهید احمدشاه مسعود و طراح برنامۀ وفاق ملی، در این همایش با ستایش از کارنامه‌های شهید صلح گفت: ما اکنون روز شهادت فردی را گرامی‌ می‌داریم که نماد اعتدال و صلح بود. فردی نماد از کرامت و تسامح، الگوی تقوای و حلم، نماد اندیشه و تجربه بود که برای صلح جانش را ‌فدا کرد.
آقای مسعود افزود که نام استاد شهید با کلمه‌های اعتدال، برابری و برادری، گفتمان و مدارأ، اتحاد و همدلی گره خورده بود. او گفت: وقتی از اعتدال حرف میزنیم، از ضد افراط‌‌ گرایی، ضد جنگ و خشونت، ضد تهدید و تحجر، ضد زور گویی و ترور و وحشت، از ضد پرخاشگری و نفاق و ضد نفرت و تجاوز سخن می‌زنیم که استاد شهید متعهد این افکار و اندیشه بود.
به گفتۀ او، استاد از جمله رهبران در سطح جهان اسلام بود که تفکر سیاسی خود را بر پایۀ اعتدال و رهایی از بی‌عدالتی، محرومیت تاریخی، محو بحران‌های به میراث مانده، رسیدن به یک جامعۀ برابر، برادری و شهروند محور استوار ساخته بود.
رییس عمومی بنیاد شهید سعود، با اشاره به ضرورت ایجاد طرح وفاق ملی نیز گفت: طرح برنامۀ وفاق ملی یک ضرورت است که مورد استقبال گرم مردم و حمایت بی‌دریغ رهبران و شخصیت‌های سیاسی و علمی قرار گرفته است.
او تأکید کرد که حمایت گرم مردم از برنامۀ وفاق ملی، نشان می‌دهد مردم افغانستان تشنۀ وفاق و صلح هستند. چنانچه استاد شهید اندیشۀ تحکیم وفاق ملی درمیان مردم را در سرمی‌پرورانید.
او گفت: درحالی که بحران‌ها، رقابت‌های منطقه‌یی و آفت‌ها از ابعاد مختلف مردم ما را تهدید می‌کند و تنش‌ها در حال افزایش است. برای رفع این مشکلات نیاز به وفاق ملی است تا در میان خود به تعادل برسیم.
آقای مسعود با بیان این‌که علت اعلام وفاق ملی همدلی و همدیگرپذیری بیشتر در میان مردم ماست، تأکید کرد کسانی که فکر می‌کنند که رفتن به‌طرف انتخابات مشکلات را حل می‌کند، باید بدانند با رفتن به‌طرف انتخابات بحران افزایش می‌یابد.
او خطاب به نخبه‌گان سیاسی گفت: مردم افغانستان مشرکات زیاد دارند و باید پیش از انتخابات به‌‌یک گفتمان ملی دست یابیم، به‌همین منظور ما وفاق ملی را پیام دادیم تا زیر یک چتر بزرگ از وضعیت کنونی به به حالت بهتر گزار کنیم.
او گفت: وفاق ملی دست یافتن به مشترکات ملی مردم افغانستان است. تشخیص اولویت‌ها و پرداختن به مسایل ملی است. وفاق ملی مظهر رسیدن به رضایت عمومی و احیایی اعتماد ملی‌یی‌ست که از دست رفته و برای رسیدن به یک وفاق ملی شهروند محور پیشنهاد شده است تا تعصب و تحجر زدایی شود.
هم‌چنان، حامد کرزی رییس جمهور پشین با تأکید به‌ این‌که استاد شهید برای صلح و عزت جان‌فشانی کرد، گفت: استاد برهان‌الدین یک شخصیت مردمی و صلح طلب بود و برای تحکیم وحدت و همدلی مردم افغانستان تلاش می‌کرد.
آقای کرزی با بیان‌ این‌که استاد ربانی شخصیت بود که عزت خود را در ثبات افغنستان می‌دانست. تأکید کرد که استاد ربانی برای صلح تلاش همه‌جانبه انجام داد تا در این راه‌ جان‌خود را نیز فدا کرد.
رییس جمهور پیشین کشور گفت که در سال‌های اخیر یکی از کسانی که نیت و خلوص نیک برای افغانستان داشت و با آن نیت ریاست شورای عالی صلح پذیرفت و خود را فدای وطن خویش کرد، استاد شهید بود.
او بیان داشت که حرمت استاد ربانی این است که مسیری را او در پیش گرفته بود، تعقب کنیم وطن دوستی و مردم داری که داشت را باید جز برنامه‌های خود کنیم.
محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی نیز در بیانیه‌یی به مناسبت ششمین سالروز شهادت استاد برهان‌الدین ربانی او شخصیت دلسوز برای افغانستان خوانده است.
در این بیانیه گفته که شهید استاد برهان‌الدین از چهره‌های کم‌نیظیر در تاریخ افغانستان به‌شمار می‌رود.
از سویی هم، صلاح‌الدین ربانی وزیر جارجه دراین همایش گفت: گرامیداشت از شهدا نباید تنها به هفتۀ شهید و روزهای خاصی محدود باشد.
آقای ربانی افزود که پاسداران میراث معنوی استاد شهید و ملیون‌ها شهید این سرزمین، مکلفیت شرعی و ملی دارد که نگذارند تا دست آوردهای ارزشمند ملت مجاهد افغانستان به هدر رود. ما در روشنی ارزش هایی که آن بزرگان به میراث گذاشته اند، پیگیر مطالبات عمومی جامعه برای تأمین عدالت اجتماعی و دست یابی مردم به حقوق شهروندی‌شان و پاکسازی این سرزمین از شر تروریسم هستیم.
او گفت که یکی از نمادهای تحقق عدالت اجتماعی و دست یابی مردم به حقوق اساسی شهروندی شان، مشارکت سیاسی آن ها در همه تصمیم گیری‌های کلان و سرنوشت ساز ملی است.مشارکت سیاسی مردم در سطوح مختلف حکومت‌داری و تصمیم گیری های کلان سیاسی می‌تواند ما را در امر مبارزه با تروریسم و حکومت داری خوب از جمله مبارزه با فساد اداری کمک کند.
به گفتۀ او، اگر مسوولان دولتی با درک شرایط موجود کشور، زمینه مشارکت فعال و شفاف شهروندان را در عرصه های مختلف فراهم سازند، از این طریق باورمندی آن‌ها نسبت به کارآمدی حکومت افزایش خواهد یافت و در نتیجه اعتماد و انسجام لازم، جهت پیروز شدن در برابر چالش‌ها فراهم خواهد شد.
آقای ربانی با بیان این‌که سال آینده انتخابات پارلمانی را پیش رو داریم، گفت: بدون شک یک انتخابات فراگیر، آزاد و عادلانه، از رفتن کشور به سوی بحران جلوگیری می‌کند و پایه‌های نظام را مستحکم می کند، اما هر انتخاباتی که از سلامت و شفافیت لازم برخوردار نباشد، عامل مشکلات خواهد بود و ما از این ناحیه در مورد انتخابات پیشرو نگرانی داریم، به همین دلیل از نهادها و سازمان‌های مربوط و دخیل می خواهیم در تأمین انتخابات شفاف و قابل قبول جدی باشند و مردم افغانستان را یک بار دیگر به مشکل روبرو نسازند.
هم‌چنان، پرو فیسورعبدالرب رسول سیاف، یکی از رهبران جهادی، با بیان کارنامه‌های استاد شهید گفت: استاد شهید برهان‌الدین ربانی یکی از چهره‌های کم‌نظیر تاریخ معاصر افغانستان است که نام او در تاریخ کشور ما جاودانه خواهد ماند. استاد شهید، مرد میدان جهاد، آموزگار عرصۀ علم، شخصیت ورزیدۀ میدان سیاست و شهید راه صلح افغانستان است، این ویژگی‌ها است که آن استاد فرزانه را یگانه و کم‌نظیر می‌سازد.
آقای سیاف با تأکید به این‌که شهدای برای ثبات افغانستان جان‌فشانی کرده‌اند، همکاری ستون پنجم با دشمنان مردم افغانستان، سبب تقویت آنان شده است.
او می افزاید که بدون شناسایی ستون پنجم، امنیت و ثبات در کشور تامین نخواهد شد و دولت برای ایجاد ثبات و تأمین امنیت شهروندان باید ستون پنجمیان را شناسایی و نابودشان کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.