شهروندان با نگرانی از بلند رفتن قیمت مواد سوختی: دست‌ مـافیـا را بگیـریـد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 1 قوس 1394 - ۳۰ عقرب ۱۳۹۴

همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما قمیت مواد سوختی در بازارهای افغانستان به‌گونۀ سرسام‌آوری بلند می‌رود و این‌ موضوع نگرانی‌های زیادی را برای شهروندان کشور در این فصل به‌بار می‌آورد.
شهروندان حکومت را از بهر بی‌توجهی در کنترل بازار فروش مواد سوختی به‌انتقاد گرفته می‌گویند، با درآمد اندک توان خرید مواد با بهای بلند را ندارند.
mandegar-3عبدالرحیم یک تن از شهروندان کابل می‌گوید: قیمت مواد سوختی همزمان با سردشدن هوا و ریزش باران در هفته‌های گذشته به‌صورت بی‌سابقه‌یی بلند رفته است.
عبدالرحیم می‌گوید که ما می‌دانیم در عقب بلند رفتن قیمت این محصول دست مافیا است؛ اما اگر دست‌های از درون حکومت هم با آنها یکجا نباشد، مطمین هستم که آنها به‌تنهایی این‌کار را کرده نمی‌توانند.
عبدالمنان که کفاش است و روزانه ۱۵۰ افغانی درآمد دارد، با انتقاد از دولت می‌گوید: مقام‌های دولتی زیر ایرکندیشن‌های برقی می‌خوابند و از خانه‌های مردم غریب هیچ آگهی ندارند، برای آنها تفاوت نمی‌کند که پول مواد سوختی بلند رفته و یا شرکت برق پول بیشتر از مردم می‌گیرد.
همچنان سید داوود از فروشنده‌های چوبِ سوخت در شهر کابل از بلندرفتن نرخ چوب در هفته‌های پسین شکایت کرده می‌گوید: در دو هفتۀ گذشته در حدود ۵۰۰ افغانی در فی تُن چوب افزایش آمده است و همچنان تعداد متقاضیان برای خرید چوب نیز در این دو هفته، به‌طور چشم‌گیری کاهش یافته است.
در عین حال، اتحادیه گاز فروشان کابل احتکار گاز مایع را از سوی واردکننده‌گان علتِ اصلی افزایش قیمت مواد سوختی می‌داند و تأکید می‌کند که نبود نظارت دقیق حکومت از شرکت‌های واردکنندۀ گاز سبب شده تا این شرکت‌ها مواد سوختی را به‌دلخواه خویش بفروشند.
رییس اتحادیه گاز فروشان می‌گوید: شرکت‌های واردکنندۀ این محصول، مواد را نگهداری می‌کنند و زمانی‌که هوا رو به‌سردی رفت، مواد را وارد بازار می‌کنند و دلیل آن را نیز کاهش ارزش پول افغانی در برابر دالر عنوان می‌کنند.
آذرخش حافظی رییس روابط بین‌الملل اتاق‌های تجارت و صنایع، نبود زمینۀ رقابت سالم و قانون ضدِ انحصارات را از علت‌های بلند رفتن قیمت مواد سوختی دانسته می‌گوید: افراد سودجو، خلاف معیار‌های بین‌المللی قیمت‌ها را به‌ضرر مشترکین بالا می‌برند.
آقای آذرخش موجودیت فساد گسترده در درون دستگاه دولت را عامل دیگرِ بلند رفتن مواد سوختی دانسته می‌گوید: زمانی‌که تاجر جنسش را وارد می‌کند، از او به‌بهانه‌های مختلف پول گرفته می‌شود و تاجر مجبور می‌شود تا این پول را بالای قیمت تمام شد اضافه کند.
او تصریح می‌کند: پایین آمدن پول افغانی در مقابل دالر، عامل دیگری‌ست که قیمت مواد سوختی را بلند می‌برد، چون ما تمام اجناس وارداتی را به پول به‌سخت یا دالر به‌دست می‌آوریم.
حافظی بیان داشت: در گذشته هزینه‌های دولتی، مانند مالیات پیش پرداخت، حق العبور و پول گمرکات کمتر بود، ولی حالا این هزینه به‌۱۳۵دالر در هر تُن، از این مواد به‌عنوان هزینۀ دولتی از شرکت‌های وارد کننده گرفته می‌شود.
آقای آذرخش حافظی می‌افزاید: در تنظیم بازار که چگونه از عمده فروش به‌پرجون فروش و از پرچون فروش به‌مشتری توزیع شود، باید ریاست مواد نفتی وزارت تجارت و صنایح اقدام بی‌درنگ کند.
رییس کمیتۀ روابط بین‌الملل اتاق‌های تجارت از حکومت خواست تا با آوردن و نصپ یک ریماینری و حمایت از آن، در از میان بردن فساد کمک کند، او گفت: افغانستان پُر از مواد نفتی و گاز طبیعی است، دولت باید با شفافیت منابع طبیعی افغانستان را در اختیارِ سکتور خصوصی پاک و مخلص بگذارد و این‌کار سبب پایین آمدن قیمت‌ها خواهد شد.
اما، وزیر تجارت و صنایع می‌گوید که قیمت گاز کاهش خواهد یافت.
همایون رسا که دیروز در مجلس نماینده‌گان سخن می‌زد، گفت: «از چند روز به‌این طرف، ۴۰ دکان و ۱۰ مرکز سیار توزیع گاز از سوی این وزارت فعالیت‌شان را تشدید کرده و قیمت گاز تا دیروز به ۵۵ افغانی رسیده است».
وزیر تجارت و صنایع افغانستان افزود: وزارت تجارت ۲۰ تا ۳۰درصد گاز مورد نیاز کل کشور را در ذخیره دارد، ۱۵۰ هزار تُن گاز که نیاز سه ماه کل کشور تخمین شده را با ازبکستان قرارداد بسته و به‌تازه‌گی قرارداد ۷۲هزار تُن گاز هم با روسیه عقد خواهد شد.
به‌گفته او: پس از این، گاز از طریق خط لوله تا بندر آقینه و تورغندی می‌رسد و از آنجا به‌داخل کشور انتقال خواهد شد.
او خاطرنشان کرد: صبح امروز (دیروز)، قیمت گاز در بازار بین ۵۳ تا ۵۵ افغانی بوده و ابراز امیدواری کرد که قیمت گاز مایع پایین‌تر از این قیمت نیز خواهد شد.
رسا بیان داشت که قیمت تیل و گاز به‌دلیل ترانسپورت و مشکلات ترانسپورتی بالا می‌رود و با انتقال تیل و گاز از طریق پایپ‌لاین، ارزان تمام می‌شود.
وزیر تجارت یادآور شد: دولت در حالات اضطراری در بازار مداخله می‌کند و اگر انحصار تیل و گاز توسط دولت تصویب شود، وزارت تجارت آماده است تا تیل و گاز را متناسب با قیمت جهانی به‌بازار عرضه کند.
وزیر تجارت بیان داشت: پلان استراتژی تجارتی کشور ساخته شده و تا دو هفتۀ دیگر نهایی خواهد شد.
به‌گفتۀ آقای رسا، ۴۶ پروژه در ۱۱ برنامه تشریح شده که مطابق آن، کسرِ بیلانس تجارت را پایین می‌آورد و اشتغال‌زایی نیز صورت خواهد گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.