خریداران کابل بانک مشخص شدند

- ۱۸ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3رییس خزاین وزارت مالیه گفته است که دو شرکت واجد شرایط برای خرید کابل بانک مشخص شده که قدرت خرید این بانک را دارند.
آقا محمد کوهستانی، روز شنبه ۱۷ حمل در یک نشست خبری گفت که پنج شرکت برای خرید این بانک درخواست داده بودند.
آقای کوهستانی افزود بانک پاکستانی «مسلم کمرشل» و شرکت «جوین استاک» دو نهاد مشخص شده هستند که شرایط لازم را برای خریداری این بانک دارند.
او افزود که انتظار می‌رود تا چهار ماه دیگر این بانک به یکی از این دو شرکت فروخته شود.
او گفت که «جوین استاک» یک شرکت داخلی است و توانسته بجای ۲۰ میلیون دالر بیش از ۱۶۸ میلیون دالر صورت حساب بانکی ارائه کند.
او افزود که این شرکت تعهد کرده که در صورت برنده شدن تا یک میلیارد دالر در کابل بانک سرمایه‌گذاری کند.
بعد از بحران مالی کابل بانک این بار سوم است که کابل بانک به فروش گذاشته می‌شود.
از جمله شرایط خرید این بانک برای شرکت‌ها؛ نداشتن هیچ گونه رابطه کاری با کابل بانک و گذاشتن حداقل ۲۰ میلیون دالر ضمانت بانکی است.
براساس اعلام دولت افغانستان این شرکت‌ها چهار ماه فرصت دارند تا پس از تکمیل بررسی‌ها، برای خرید کابل بانک قیمت ارائه کنند.
کابل بانک در دو دور گذشته فروخته نشد. دولت افغانستان اعلام کرده بود که طرح‌های شرکت‌های خریدار با اصول بانکداری مطابقت نداشته است.
حدود پنج سال پیش زمانیکه کابل بانک ورشکست شد، بانک مرکزی افغانستان مدیریت آنرا به عهده گرفت و نام آنرا به «کابل بانک نو» تغییر داد.
علت اصلی بحران این بانک، فساد گستردهو کاهش نقدینگی اعلام شد. سهام داران اصلی بانک که مسئولیت اداره آنرا به عهده داشتند، پول هنگفتی را برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن دوبی، از کابل بانک خارج کرده بودند.
تصمیم فروش کابل بانک نو توسط کابینه افغانستان گرفته شده و صندوق بین المللی پول نیز فروش آنرا به دولت افغانستان پیشنهاد کرده بود.
کابل بانک چنجالی ترین پرونده فساد مالی در افغانستان بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.