نـزدیک به پنجاه هـزار مـهاجر افغـان وارد ترکیـه شـده‌اند

گزارشگر:یک شنبه 24 سرطان 1397 - ۲۳ سرطان ۱۳۹۷

mandegar-3رقم مهاجران افغان با گذشت هر روز افزایش می‌یابد اما رقم پزیرش مهاجرت در اروپا با گذشته هر روز رو به کاهش است. به گفته یک منبع در وزارت مهاجرین، از آغاز سال جاری میلادی، نزدیک به ۵۰ هزار مهاجر افغان به صورت غیرقانونی وارد ترکیه شده اند. اما دولت ترکیه تلاش دارد با اخراج گروهی مهاجران افغان از این کشور با موج تازه مهاجرت افغان‌ها مقابله کند. در عین حال دولت افغانستان هیچ برنامه‌یی برای منع افزایش مهاجرت‌ها ندارد.
خبرگزاری اناتولی ترکیه به نقل از مقامات ترکی گزارش داد: از چندین ماه بدینسو ما با موج جدیدی از مهاجرت، به طور عمده از افغانستان روبرو هستیم.» او با اشاره به این موضوع که بیشتر مهاجران به صورت غیرقانونی وارد ترکیه می شوند، تاکید کرد که پلیس از آغاز سال جاری، بیشتر از ١ هزار وسه صد قاچاقبر انسان را دستگیر کرده است.
در هفته‌های گذشته خبرگزاری‌های بین المللی و ترکیه تصاویر گروههایی از مهاجرین افغان را منتشر کردند که پیاده، از طریق جاده‌ها یا کشتزارها به سمت غرب ترکیه در حال حرکت بودند.
ذاکره حکمت، از مسئولان «انجمن همبستگی با پناهجویان افغان در ترکیه» در گفتگو با مهاجر نیوز گفت: « افزایش مهاجران افغان در ترکیه بگونه آشکاری در تمامی شهرها احساس می شود.» او می گوید در ماه‌های اخیر در شهر «قیصریه» ١٣٢٠ مهاجر به ثبت رسیده‌اند در حالیکه در گذشته این رقم از هفت صد نفر بیشتر نبوده است.
این فعال پناهجویی معتقد است: « وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان و بی اعتمادی مردم نسبت به بهبودی اوضاع یکی از دلایل افزایش مهاجرت افغان‌هاست.»
اعمار دیوار مرزی میان ترکیه و ایران و نگرانی از بسته شدن مرزها
در حالیکه کار اعمار یک دیوار مرزی میان ترکیه و ایران توسط دولت ترکیه ادامه دارد، ذاکره حکمت می گوید این موضوع نیز سبب شده است که برخی از مردم در افغانستان از مسدود شدن دایمی راه‌های مرزی نگران شوند و اقدام به مهاجرت کنند. او افزود قاچاق بران انسان برای تشویق مردم به مهاجرت‌های غیرقانونی، از این موضوع استفاده تبلیغاتی می کنند. مقام‌های ترکیه امیدوارند با ساخت دیواری به طول ١۴۴ کیلومتر، جلو ورود پیکارجویان کرد و مهاجران از ایران را بگیرند.
در ماه‌های اخیر دولت ترکیه برای مقابله با افزایش مهاجرت افغان‌ها به این کشور بازداشت‌ها و اخراج مهاجران را تشدید کرده است. سازمان عفو بین المللی روز سه شنبه با انتشار خبرنامه ای از « موج بیرحمانه اخراج » افغان ها از ترکیه انتقاد کرد و نوشت « دستکم ٢ هزار مهاجر افغان که دستگیر شده اند با خطر اخراج روبرو هستند.»
ترکیه یکی از گذرگاه های مهم برای مهاجرانی است که از افغانستان و سایر کشورهای در حال جنگ می آیند و تصمیم دارند به اروپا بروند.
روز سه شنبه، یونان نسبت به افزایش مهاجرت‌ها از طریق ترکیه به این کشور اظهار نگرانی کرد. خبرگزاری فرانسه از قول مقام‌های یونانی گزارش داد که شمار مهاجرانی که در روزهای اخیر از طریق دریای اوروس وارد یونان می شوند از ۶٠ نفر در روز در آغاز سال، به ٢٠٠ نفر در روز افزایش یافته است.
این در حالی است که جسد مردی‌که اخیرا از آلمان اخراج شده بود، هفته پیش، در کابل در اتاق هتلی پیدا شده است. این مرد ۲۳ ساله هفته پیش با ۶۸ پناهنده دیگر افغان از آلمان اخراج شدند و به افغانستان فرستاده شدند.
او در هتلی که از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت به عنوان اقامتگاه موقت پناهندگان بازگشت‌کننده در کابل استفاده می‌شود، بسر می‌برد و قرار بود تا چند روز دیگر به هرات برود.
بوداپست گفته است که همه پناهجویانی را که درخواست پناهندگی شان به حالت معلق قرار دارد، به مراکز توقیف کانتینری فرستاده می شوند. نخست وزیر این کشور قبول کرده که با این کار در «منازعه علنی» با اتحادیه اروپا قرار می گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.