چین صدها دستگاه زراعتی به افغانستان کمک کرد

گزارشگر:چهارشنبه 4 سنبله 1394 - ۰۳ سنبله ۱۳۹۴

mnandegar-3چین یک بسته بزرگ کمکی را که شامل ۳۰۰ عراده تراکتور است به وزارت زراعت افغانستان سپرد. مقام‌های وزارت زراعت می‌گویند این بزرگترین بسته کمک جهانی به زراعت، در سیزده سال گذشته است.
این بسته کمکی شامل ۳۰۰ بسته دستگاه قلبه و آماده‌سازی زمین است. همچنان چین ۲۰۰ ماشین درو و ۱۰۰ پایه دستگاه کشت شالی نیز شامل همین بسته کمکی می‌باشند. ارزش مجموعی این ابزار زراعتی به بیش از هشت میلیون دالر می‌رسد.
اسدالله ضمیر، وزیر زراعت و آبیاری روز سه شنبه (۳ سنبله ۱۳۹۴/ ۲۵ اگست) در کنفرانسی که در کابل برگزار شده بود گفت قرار است انجنیران چینایی، دهقانان افغان را در مورد بسته‌بندی و استفاده از این ماشین آلات آموزش دهند: «ماشین آلات یاد شده به افغانستان آورده شده و ده تن از انجنیران چینایی، هفتاد تن از کارمندان وزارت زراعت را آموزش می‌دهند.»
این تراکتورها در سی ولایت افغانستان برای دهقانان و کوپراتیف‌های زراعتی توزیع می‌شود. افغانستان امیدوار است که نخستین قدم‌ها را در راه مدرنیزه کردن زراعت بردارد. زراعت افغانستان هنوز سنتی است و ماشین آلات مدرن، نقش کمرنگی در تولیدات زراعتی دارد.
آقای ضمیر گفت این بسته کمکی می‌تواند بخشی از نیازمندی‌های زراعت را حل کند ولی او تاکید کرد که جامعه جهانی توجه اندکی به زراعت در افغانستان داشته است. این در حالیست که براساس آمارهای رسمی ۸۰ درصد مردم افغانستان در بخش زراعت مصروف هستند ولی در این عرصه توجه زیادی صورت نگرفته است.
نیاز چین به زعفران
سفیر چین در این کنفرانس گفت کشورش برای حمایت از سکتور زراعت در افغانستان متعهد است. او گفت دو کشور مرز مشترک دارند و برخی از اقلام زراعتی بازار خوبی در چین دارند.
دینگ زی جون، سفیر چین در افغانستان در این کنفرانس گفت: «چین و افغانستان می‌توانند در عرصه‌های مختلف باهم همکاری داشته باشند. به گونه نمونه زعفران افغانستان در چین خریداران زیادی دارد. ما تاجران افغان را تشویق می‌کنیم که زعفران را به چین ببرند در مقابل ما متخصصان خودرا به افغانستان می‌آوریم تا در این بخش همکاری کنند.»
افزایش محصولات زراعتی
وزارت زراعت می‌گوید محصولات زراعتی افغانستان در سال جاری ۷ تا ۹ درصد افزایش یافته است. این وزارت می‌گوید دهقانان ۹ ولایت در سال جاری گندم مازاد دارد و تلاش می‌شود گندم‌های اضافی این دهقانان برای ولایاتی که به گندم نیاز دارند، خریداری و توزیع شود.
چین می خواهد برای زعفران افغانستان بازاریابی کند.
با این هم افغانستان در سال جاری به ۹۰۰ هزار تن گندم کمبود دارد. آمار وزارت زراعت نشان می‌دهد که افغانستان سالانه تنها چهار میلیارد دالر، محصولات زراعتی را از کشورهای همسایه خریداری و وارد می‌کند. سبزیجات، گندم، میوه و برنج از اقلامی است که افغانستان وارد می‌کند.
وزارت زراعت تصمیم دارد تا شش پارک زراعتی را در افغانستان بسازد تا خدمات بسته‌بندی و پروسس محصولات زراعتی در آن‌ها انجام شود. آقای ضمیر گفت: «ما می‌خواهیم در شش زون افغانستان پارک‌های صنعتی زراعتی را ایجاد کنیم. ساخت آسیاب، ذخیره و بسته‌بندی میوه‌جات و لبنیات در این پارک‌ها انجام خواهد شد.»
با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، کمک‌های چین به افغانستان افزایش یافته است. حکومت افغانستان توقع دارد تا کمک‌های چین در بخش‌های امنیتی و ملکی بیشتر شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.