تنها راه خروج از بحران برگزاری انتخابات است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۵ سرطان ۱۳۹۲

اگر افغانستان را با برگزاری یک انتخابات شفاف، عادلانه و سراسری نجات ندهیم، این کشور به سمت تجزیه به پیش خواهد رفت.

شماری از آگاهان و شخصیت‌های سیاسی در نشستی زیر عنوان «راه بیرون رفت از بحران» با اظهار این مطلب گفته‌اند: تنها راه بیرون رفت از بحران امروز و بحران‌های پس از ۲۰۱۴ برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه است.
در این نشست که روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته در کابل برگزار شده بود، شماری از آگاهان، نماینده‌گان مجلس و شماری از شخصیت‌های سیاسی حضور داشتند.
انجنیر محمد عارف سروری رییس پیشین امنیت ملی در این نشست گفت، امروز بعد از ۱۲ سال امنیت و ثباتی که بر اثر فدا کاری ملت ما به دست آمده بود، کاملاً تضعیف گردیده و اتحاد و همدلی که باعث کامیابی سیاسی گردیده بود، مورد تمسخر قرار گرفته است.
او افزود، عدالت و ظلم‌ستیزی به مقولۀ فراموش شده تبدیل گردیده و قانون‌ستیزی خودسری مجریان حکومت، جاگزین قانون گردیده است.
انجنیر سروری اضافه کرد، بعد از گذشت ۱۲ سال و با وجود ارایۀ کمک‌های جامعه بین‌المللی ما نتوانستیم ظرفیت لازم را برای یک حکومت‌داری خوب ایجاد نماییم؛ بنابراین همۀ ما مسولیت داریم تا راه‌های بیرون رفت از بحران را ارایه کنیم.
وی همچنان افزود، باید همۀ دوستان در قالب تیم‌های جدید با هم متحد گردیده و با یک نیروی عظیم و فعال برای برداشتن گام‌های عملی مثبت در راستای منافع ملی و تأمین امنیت ملی کشور خود آماده شویم.
در همین حال، تاج محمد ایوبی آگاه سیاسی در این نشست گفت، فساد در افغانستان به آخیرین حد رسیده، بنابراین می‌توان گفت که فساد و بی‌کفایتی حکومت، افغانستان را با بحران جدی مواجه کرده است.
به گفتۀ او، پس از سال ۲۰۱۴ زمانی که کمک‌های جامعه جهانی کاهش ‍پیدا کند و حکومت فعلی ادامه پیدا کند و یا افرادی که در فساد شریک اند، به قدرت برسند، افغانستان با بحران بدون بازگشت مواجه خواهند شد.
این آگاه سیاسی همچنان گفت، به دلیل به قدرت رسیدن افراد بی‌کفایت و فساد پیشه بودجۀ افغانستان تاراج، اردو، پولیس وامنیت ملی به دلیل نبود بودجه از هم خواهد پاشید، بنابراین تنها راه حل بیرون رفت از بحران برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه است.
داوود سلطان زوی عضو پیشین مجلس نماینده‌گان و یکی دیگر از شرکت کننده‌گان این نشست ضمن تأکید بر برگزاری انتخابات گفت، در افغانستان فساد رهبری شده و سازمان‌یافته وجود دارد.
وی تأکید کرد، در افغانستان فساد تصادفی نیست، بل فساد از سوی افراد با کفایت رهبری می‌شود، زیرا اگر این افراد بی‌کفایت می‌بودند، نمی‌توانستند برای خود زر اندوزی کنند.
سلطان زوی افزود، تنها راه بیرون رفت برگزاری انتخابات و حضور گستردۀ مردم در این انتخابات است، بنابراین باید مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کرد.
وی همچنان گفت، اگر افغانستان را با برگزاری یک انتخابات شفاف نجات ندهیم، افغانستان در این حالت باقی نخواهد ماند، بل به سمت پارچه‌شدن به پیش خواهد رفت.
نیلوفر ابراهیمی عضو مجلس نماینده‌گان در این نشست گفت، طی ده سال گذشته با سردادن شعارهای دموکراسی، حقوق زنان و مبارزه با مواد مخدر پول‌های زیادی به مصرف رسید، اما آن چه به دست آمد اصلاً قناعت بخش نبود.
به گفته این عضو مجلس نماینده گان، اجماع ملی زنگ خطر است برای عدم برگزاری انتخابات؛ زیرا زمانی که بحث اجماع مطرح می‌شود، باید تعریف مشخصی از این اجماع از قبل وجود می‌داشت، بنابراین مطرح کردن این طرح در شرایطی که به سمت انتخابات می‌رویم بسیار نگران کننده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.