معاون مجلس: وظیـفۀ حنیف اتـمر به تعلیق درآید

گزارشگر:یک شنبه 8 قوس 1394 - ۰۷ قوس ۱۳۹۴

شماری از نماینده‌گان در واکنش به تعیین هیأت حقیقت‌یاب دربارۀ اظهارات اخیر معاون نخست مجلس می‌گویند که حکومت حق ندارد اعضای مجلس را زیر پیگرد قرار دهد.
ظاهر قدیر، معاون نخست مجلس دوشنبه هفتۀ گذشته گفت که شورای امنیت کشور و تمامی مسوولان امنیتی از گروه داعش پشتیبانی می‌کنند. mandegar-3آقای قدیر هم‌چنان گفت که سران مهم گروه داعش در پایتخت به سر می‌برند و مدام با بزرگان و مقام‌های دولتی دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.
به دنبال این اظهارات آقای قدیر، ریاست جمهوری اعلام کرد که حکومت به هیچ‌کس اجازۀ تشکیل گروه‌های مسلح را نمی‌دهد و مسوولان نهادهای امنیتی نیز اظهارات او را «غیرمسوولانه» خواندند.
هم‌چنان ریاست جمهوری روز پنج‌شنبه هفتۀ گذشته اعلام کرد که هیأتی را برای « بررسی ادعاهای معاون نخست مجلس نماینده‌گان مبنی بر حمایت حکومت از گروه تروریستی داعش» تعیین کرده است.
اما این نماینده‌گان به طرفداری از آقای قدیر می‌گویند که حکومت با این‌گونه کارها با نماینده‌گان مردم بازی و جلو تلاش‌های آن‌ها را می‌گیرد. به گفتۀ آن‌ها، بر بنیاد قانون اساسی، حکومت حق ندارد اعضای مجلس را به خاطر اظهارات‌شان زیر پیگرد قرار دهد و دربارۀ آن هیأت تعیین کند.
هم‌چنان آقای قدیر در نشست روز شنبۀ مجلس گفت که حکومت حق قانونی این کار را ندارد؛ اما اگر واقعاً در پی یافتن حقیقت است، ابتدا باید وظیفۀ حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت را به تعلیق درآورده و سپس اعضای هیأت تحقیق را از سه قوای دولت انتخاب کند.
قدیر می‌گوید که بر بنیاد ماده‌های ۴۹ام و ۱۰۱ام قانون اساسی، هیچ‌کس حق ندارد اعضای مجلس را به خاطر اظهارات آن‌ها تحت پیگرد قرار دهد.
در مادۀ ۴۹ام قانون اساسی آمده است که سهم‌گیری فعال در حالت جنگ، آفت‌ها و «سایر حالاتی که حیات و آسایش عامه را تهدید کند»، وظیفۀ هر شهروند است.
در مادۀ ۱۰۱ام قانون اساسی نیز تصریح شده است که هیچ عضو مجلس به علت رأی یا نظریه‌یی که در هنگام اجرای وظیفه ابراز می‌دارد، زیر پیگرد عدلی قرار نمی‌گیرد.
در همین حال سمیع‌الله صمیم، یکی از اعضای مجلس می‌گوید که رییس جمهور غنی و مشاور امنیت ملی‌اش «خاین» هستند و نمی‌توانند در این باره تحقیق کنند. آقای صمیم ادعا می‌کند که حنیف اتمر در دورانی که وزیر داخله بوده، به طالبان بسیاری از مناطق سلاح توزیع کرده و به این دلیل، باید خاین خطاب شود.
ظاهر قدیر که نزدیک به دو ماه پیش برای مبارزه با گروه داعش به شینوار ننگرهار رفته بود، هفتۀ گذشته به کابل بازگشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.