رقم طالبان جنگ‌جو در فراه

گزارشگر:دوشنبه 9 قوس 1394 - ۰۸ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3مقام‌های محلی در ولایت فراه می‌گویند که ۶۵۰۰ طالب در این ولایت فعالیت دارند.
محمدآصف ننگ، والی فراه در گفت‌وگویی ویژه با سلام‌وطندار می‌گوید که این ولایت بیشترین تعداد طالبان و کمترین نیروی امنیتی را در میان ولایت‌های غربی کشور دارد. با وجود این، آقای ننگ می‌گوید که آن‌ها «باثبات‌ترین» فعالیت‌ امنیتی را داشته اند.
فراه به ۱۰ واحد اداری (ولسوالی) تقسیم شده که به گفتۀ ننگ، در سه ولسوالی آن عملاً جنگ جریان دارد و امنیت دو ولسوالی دیگر آن نیز با تهدید روبه‌رو است. آقای ننگ می‌گوید که ولسوالی‌های بالابلوک، خاک سفید و پشت رود این ولایت روزِ بدون درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان ندارد؛ اما بکوا و گلستان بدون جنگ زیر تهدید طالبان قرار دارند.
آقای ننگ هم‌چنان می‌گوید که گروه طالبان در ده ماه گذشته ۸۲ عملیات را به منظور تصرف شهر و ولسوالی‌های این ولایت راه‌اندازی کرده؛ اما موفق نشده اند.
ننگ می‌گوید که در ماه‌های اخیر در کنار طالبان، پیکارجویان داعش نیز در ولسوالی خاک سفید این ولایت آغاز به فعالیت کرده بودند؛ اما از سوی گروه طالبان، مردم محل و افراد مسلح غیرمسؤول نابود شدند.
والی فراه از داعش به عنوان «نسخۀ ناچل» در افغانستان، به ویژه ولایت فراه، نام برده و می‌گوید که افراد این گروه جایی در این ولایت ندارند.
هم‌چنان او می‌گوید که حکومت مرکزی توجهی به توسعه و انجام طرح‌های فقرزدایی در فراه نداشته و خواهان اقدام جدی مقام‌های مرکزی در این بخش شد.
اما حمیرا ایوبی، یکی از نماینده‌گان فراه در مجلس نماینده‌گان می‌گوید که فراه به دلیل وسعت زیاد و ‌کمبود نیروی امنیتی در ۱۴ سال گذشته امنیت کامل نداشته و طالبان همواره در برخی از ولسوالی‌های آن فعالیت داشته اند؛ رهبران حکومت توجهی به آن نکرده اند.
خانم ایوبی می‌گوید که طالبان از ۱۴ سال بدین‌سو بر ولسوالی‌های بالابلوک، خاک سفید و بکوای این ولایت تسلط دارند. هم‌چنان به گفتۀ بانو ایوبی، به جز از مرکز ولسوالی گلستان، تمامی مناطق اطراف آن در تصرف جنگجویان طالب قرار دارند. او می‌گوید که حتا مواد غذایی نیروهای حکومتی مستقر در این ولسوالی از طریق هوا منتقل می‌شود.
این عضو مجلس نماینده‌گان هم‌چنان می‌گوید که ولسوالی‌های پشت رود و پشت کوه فراه پیش از این امن بودند؛ اما امسال این دو ولسوالی نیز به جمع مناطق ناامن افزوده شده اند.
با این وجود، به باور مقام‌های ولایت فراه، یکی از دلایل عمدۀ ناامنی این ولایت، داشتن مرز مشترک با ولایت هلمند است. هلمند در جنوب کشور، یکی از ناامن‌ترین ولایت‌های افغانستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.