اعضای مجلس سنای افغانستان: پاکسـتان ضـمانت دهـد

گزارشگر:چهارشنبه 11 قوس 1394 - ۱۰ قوس ۱۳۹۴

شماری از سناتوران می‌گویند که حکومت افغانستان باید از پاکستان برای تعهدش به همکاری با روند صلح، تضمینی جهانی بگیرد.
به گفتۀ این سناتوران، پاکستان پیش از این به هیچ‌یک از تعهداتش مبنی بر همکاری با روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان عمل نکرده است.
گل‌محمد عظیمی، یکی از سناتوران روز سه‌شنبه در نشست عمومی سنا گفت که حکومت افغانستان باید بر پاکستان فشار وارد کند و از این کشور در mandegar-3زمینۀ همکاری‌اش با روند صلح، یک ضمانت جهانی بگیرد. به گفتۀ او، تا زمانی که چنین ضمانتی میان دو کشور وجود نداشته باشد، ادامۀ گفت‌وگوهای صلح سودی ندارد.
شیرمحمد آخندزاده، یکی دیگر از سناتوران می‌گوید که مقام‌های افغانستان نباید فریب وعده‌های تکراری پاکستان را بخورند. آخندزاده می‌گوید که پاکستان بارها گفت‌وگوهای صلح را با تأخیر مواجه کرده یا بیشتر زمان‌ها این گفت‌وگوها را نیمه رها کرده است.
به باور این سناتور، پاکستان می‌خواهد با مصروف کردن مقام‌های افغانستان به گفت‌وگوهای صلح، هم‌چنان به جنگ و دست‌اندازی‌اش در امور افغانستان دوام بدهد.
هم‌چنان شمار دیگری از سناتواران پاکستان را متهم می‌کنند که در طول تاریخ خواهان روابط نیک با افغانستان نبوده و همیشه برای ثابت کردن دشمنی‌اش، امنیت افغانستان را با تهدید مواجه کرده است.
به نظر می‌رسد هر باری که برای نزدیکی روابط افغانستان و پاکستان تلاش شده، ناامنی‌ها در افغانستان، به ویژه کابل، افزایش یافته اند. حملۀ شاه‌شهید کابل پس از دور نخست گفت‌وگوهای صلح در اسلام‌آباد و افزایش تهدیدهای امنیتی در کابل همزمان با نشست پاریس، می‌توانند مثال‌هایی از این نگرانی باشند.
رییس جمهور غنی شام روز دوشنبه با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در پاریس دیدار کرد. آقای غنی که برای اشتراک در نشست تغییرات آب‌وهوایی در سفری شش روزه به اروپا رفته است، پس از پاریس به ایتالیا، آلمان و سویدن هم سفر خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.