کابل، دهلی و اسلام آباد: اکنون وقت همکاری است

گزارشگر:چهارشنبه 11 قوس 1394 - ۱۰ قوس ۱۳۹۴

حکومت افغانستان، با برگزاری سیمناری در کابل، در تلاش جلب همکاری‌های هند و پاکستان در تأمین صلح و ثبات در کشور است.
مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ، در این سیمنار که دیروز با حضور سفرای دهلی و اسلام آباد در کابل برگزار شده بود، گفتند که این دو کشور با درنظرداشت قربانی‌های ما در گذشته در زمینۀ تأمین صلح و ثبات همکاری کنند.
mandegar-3در این حال، امر سینها سفیر هند در کابل در این سیمینار گفت که وقت آن رسیده تا از طریق همکاری به نیازهای همدیگر رسیده‌گی کنیم.
آقای سینها گفت که هند با درنظرداشت نیازهای افغانستان به کمک‌های خود با کابل متعهد است.
اما افزود که تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان وظیفۀ نیروهای خارجی و ماموریت حمایت قاطع می‌باشد.
وی گفت: «درسی را که من از این روابط می‌‌آموزم این است: جز این‌که ما همسایگان هنگام نیاز به مشکلات هم دیگر رسیده‌گی کنیم، دیگر راهی نداریم. ما باید تاریخ را از سر بسازیم و آینده را نیز؛ هند در هر بخشِ اقتصادی، بازسازی و امنیت، در کنار افغانستان ایستاده است.»
آقای سینها گفت که روابط میان افغانستان و هند از سوی هیچ کشوری متأثر نخواهد شد و تأکید کرد که چهار هلیکوپتر هند که به جانب افغانستان وعده شده است، به زودی به این کشور سپرده خواهد شد.
از سویی هم، ابرار حسین سفیر پاکستان در کابل تأکید می‌کند که تنها سرحد میان افغانستان و پاکستان مشترک نبوده، بل‌که سود و زیان این کشورها نیز مشترک است.
وی گفت: «بیاید که امروز باز هم از مشترکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی خود سود ببریم. تنها سرحد ما مشترک نیست، بل‌که مشکلات، خطرات و فرصت‌های ما نیز مشترک است.»
با آن‌که مقامات هند و پاکستان در افغانستان همواره عملکردهای هم دیگر را تحت نظر دارند، اما سفرای این دو کشور روز سه شنبه در کنفرانس ملی صدمین سالگرد حکومت موقت هند در کابل گردهم آمده و در رابطه به روابط میان سه کشور بحث کردند.
صد سال پیش، هنگامی که انگلیس در هندوستان حکومت داشت، مهمند را پرتاب سنگ و مولوی برکت‌الله، آزادی خواهان آن کشور در افغانستان اعلام حکومت موقت کردند که همان اقدام برای استقلال هند زمینه را فراهم ساخت.
مورخین می‌گویند که حکومت افغانستان در آن زمان به دلیل ایجاد روابط خود میان افغانستان و هند حاضر به این اقدام شد.
در این حال، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان که این سیمینار دو روزه را راه‌اندازی کرده می‌گوید، تلاش دارد تا از این طریق پاکستان و هندوستان را برای داشتن روابط خوب با این کشور دعوت کند.
عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: همان طوری‌که بزرگان و مقامات اسبق افغانستان برای این کشورها قربانی داده‌اند، اکنون نیاز است تا کشورهای همسایه نیز به پاس آن قربانی‌ها با افغانستان همکار باشند.
وی گفت: «اکنون از همسایه‌ها و دوست‌های نزدیک خود توقع داریم که در تأمین امنیت و آوردن صلح در افغانستان با ما همکار باشند و حتی اگر صلح برای‌شان زیان‌بار هم باشد، از خاطر ما زیان را نیز قبول کنند!.»
افغانستان در حال حاضر در انتظار صلح سراسری است و گفته شده که تعهدات کشور های همسایه در این خصوص با این کشور تنها در حد یک تعهد باقی مانده و هیچ پیشرفتی نداشته است.
مؤرخین می‌گویند، از طریق این‌گونه سیمینارها باید مسوولان هندی و پاکستانی متیقن ساخته شوند که افغانستان با ثبات به نفع کشورهای منطقه می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.