وزیر تجارت و صنایع: به بازرگانان افغان در بندر چابهار زمین توزیع می‌شود

- ۲۹ میزان ۱۳۹۱

وزارت تجارت کشور توزیع زمین در بندر چابهار ایران را رسماً آغاز کرد. ایران ۵۰ هکتار زمین را در اختیار وزارت تجارت افغانستان قرار داده تا بازرگانان برای ذخیره کالاهای‌شان از آن استفاده کنند.
افغانستان پس از آن برای یافتن بندر جدید تجارتی تلاش‌هایش را آغاز کرد که پاکستان چندین بار به مدت طولانی کالاهای بازرگانان افغان را در بندر کراچی متوقف کرد.
انوارالحق احدی، وزیر تجارت روز شنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که پس از یک سال گفت‌وگو، حکومت ایران برای توزیع زمین در چابهار موافقت کرده است.
احدی گفت: «بازرگانانی‌که خواسته باشند در چابهار زمین بگیرند، شرایط بسیار خوب است. سالانه یک متر مربع ۲۵ افغانی کرایه دارد و تا پنجاه سال این زمین در اختیار افغانستان قرار دارد و این کرایه تا ده سال آینده تغییر نمی‌کند».
آقای احدی گفت در صورتی که نیاز بیشتر به زمین در چابهار وجود داشته باشد، اداره چابهار برای توزیع بیشتر زمین نیز ابراز آماده‌گی کرده است.
تاکنون تنها ۱۰ هکتار زمین برای بازرگانان در چابهار توزیع شده و وزارت تجارت می‌گوید زمین کافی در اختیار این وزارت برای توزیع به بازرگانان قرار دارد.
تحریم ایران
افغانستان در حالی برای سهولت های تجارتی خود از بندر چابهار ایران استفاده می کند که تحریم‌های جهانی بر ایران بیش از هرزمانی شدت یافته است؛ اما مقام‌های وزارت تجارت می‌گویند در این مورد با مسوولان ذیربط گفت‌وگو کرده اند.
آقای احدی گفت که بر تمام اموالی که از طریق بندر چابهار ایران وارد خاک افغانستان می‌شود، تحریم وضع نشده است.
او خاطرنشان کرد: «ما کدام مشکلی نمی‌بینیم که متشبثین افغانستان در چابهار سرمایه‌گذاری کنند و از ترانزیت آن استفاده کنند. ما در این ساحه کدام مشکلی نمی‌بینیم».
امنیت
بازرگانان افغان قرار است کالاهای خود را از طریق ولایت نیمروز وارد افغانستان کنند. پیش از این بازرگانان افغان کالاهای تجاری خود را از بندر کراچی در پاکستان و راه‌های مواصلاتی این کشور به افغانستان می‌رساندند؛ اما اکنون به نظر می‌رسد که بازرگانان راه کوتاهتری را برای رساندن کالایشان به بازار افغانستان طی می‌کنند. با این همه، این خطر وجود دارد که طالبان در ولایت‌های نیمروز، هلمند و قندهار برای بازرگانان مشکل ایجاد کنند.
اما آقای احدی در این مورد می‌گوید نا امنی مشکل عمومی است و تنها انتقال کالا از طریق بندر چابهار برای بازرگانان دردسرساز نیست: «موضوع امنیت یک چیز نو نیست؛ چون ما حالا از بندرعباس نیز بسیار واردات می‌کنیم و این یک مشکل عام است که خاص برای چابهار نیست».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.