رییس جمهور غنی: تاپی موقعیت افغانستان را احیا می‌کند

گزارشگر:سه شنبه 24 قوس 1394 - ۲۳ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3رییس ‌جمهور غنی دیروز در یک نشست خبری در ارگ ریاست جمهوری، دربارۀ سفرش به ترکمنستان و امضای پروژۀ تاپی گفت که این پروژه موقعیت افغانستان را احیا می‌کند.
آقای غنی در این نشست گفت: مناسبات افغانستان و ترکمنستان روز به روز در حال گسترش است و پروژه تاپی پس از سال‌ها بحث و گفت‌وگو روز گذشته در شهر «ماری» از وارد مرحله عملی شد.
وی افزود: بیشتر مردم افغانستان به خاطر طولانی شدن اجرای پروژه انتقال گاز ترکمنستان از افغانستان و پاکستان به هند، موسوم به تاپی ناامید شده بودند و اجرای این خط لوله را یک پروژه خیالی می‌پنداشتند.
اشرف‎غنی تأکید کرد: پروژه تاپی از این لحاظ اهمیت دارد که ترکمنستان اولین همسایه افغانستان است که میلیاردها دالر سرمایه را برای ثبات این کشور سرمایه گذاری و هزینه می‌کند.
رییس‌جمهور اذعان داشت: ترکمنستان تصمیم گرفته پروژه تاپی را از درآمد خود حمایت و گسترش دهد و این کشور امروز به عنوان یک همسایه خوب همه جانبه برای افغانستان است.
وی گفت: افغانستان ۲۴۰۰ تا ۲۹۰۰ سال یکی از راه‌های اصلی راه ابریشم بود و امروز پروژه تاپی، راه ابریشم جدید این کشور است و موقعیت افغانستان را احیا می‌کند.
اشرف‌غنی افزود: با تلاش‌های نماینده‌گان کابل، سهم افغانستان برای بازپرداخت پروژه تاپی که پیشتر بیش از دیگر کشورها بود نیز مساوی شده و به ۵ درصد رسیده است که سه درصد آن را بانک آسیایی پرداخت خواهد کرد.
دکتر غنی اظهار داشت: ۷۳۰ کیلومتر از پروژه خط لوله گاز تاپی از افغانستان می‌گذرد و عملیات ساخت آن زمینه کار را برای شرکت‌های کوچک و بزرگ در افغانستان فراهم می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: افغانستان در بهره برداری از پروژه تاپی به صورت خالص ۴۰۰ میلیون دالر سود می‌برد، اما در این میان مسوولیت ملی در این کشور حفظ امنیت سراسری این پروژه است.
رییس‌جمهور تصریح کرد: ما هیچ وقت به عقب نگاه نخواهیم کرد زیرا این پروژه اساس تحول اقتصادی افغانستان است، لذا دولت برنامه همه جانبه‌یی برای آن انجام خواهد داد.
محمد اشرف‌غنی گفت: آسیای مرکزی مرکز تولید انرژی و آسیای جنوبی نیز نیازمند انرژی است و افغانستان نیز در میان آن قرار دارد، از همین رو این کشور از موقعیت جغرافیایی بسیار مهمی در منطقه برخوردار است و بر همین اساس یکی از اهداف ما تبدیل افغانستان به چهارراه اقتصادی منطقه می‌باشد.
تلاش برای خودکفایی تولید گندم در افغانستان
او در ادامه این نشست خبری افزود: افغانستان هنوز هم از نگاه تولید گندم و آرد خود کفا نشده و تلاش‌ها برای اینکه این کشور تا ۴ سال آینده در این زمینه به خودکفایی برسد ادامه دارد.
غنی اذعان داشت: در گذشته تهیه هر تن گندم برای افغانستان ۳۵۰ دالر بود، اما در مذاکراتی که با ترکمنستان انجام شد قرار است تا ۲۰۰ هزار تن گندم به قیمت هر تن ۲۵۰ دالر از این کشور خریداری شود و از قزاقستان نیز ۶۰۰ هزار تن دیگر نیز تهیه خواهد شد.
شبکه فیبر نوری در افغانستان
اشرف‌غنی افزود: شبکه فیبر نوری نیز همزمان با پروژه خط لوله گاز تاپی نیز عبور خواهد کرد و این موضوع نیز منجر به اتصال زمینی زیرساخت ارتباطی هند از طریق افغانستان به اروپا می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: افغانستان و ترکمنستان به توافق رسیده‌اند تا از طریق ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار نیروی برق به پاکستان برسد که هزینه آن ۸ میلیارد دالر برآورد شده است.
محمد اشرف‌غنی روز یک شنبه پروژه خط لوله گاز تاپی که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان و پاکستان به هند منتقل می‌کند را به امضا رسانید.
پروژۀ انتقال گاز تاپی در آذرماه سال ۱۳۸۹ توسط روسای جمهور افغانستان، ترکمنستان و پاکستان و وزیر انرژی هند به امضا رسید.
خط لوله ۱۷۳۵ کیلومتری تاپی پس از عبور از خاک ترکمنستان، افغانستان و پاکستان گاز آسیای مرکزی را به هند می‌رساند.
برآوردها نشان می‌دهند که سالیانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز از طریق این خط لوله انتقال داده خواهد شد.
کارشناسان بر این باورند که افغانستان بیش از استفاده از گاز این خط لوله، از تعرفه انتقال گاز آن بهره می‌برد.
اجرای این خط لوله در حالی انجام می‌شود که خط لوله انتقال گاز صلح که انتقال دهنده گاز ایران به کشورهای هند و پاکستان است همچنان به دلیل برخی مشکلات مالی از سوی کشور پاکستان در حال تعلیق بسر می‌برد.
پروژه خط لوله انتقال گاز تاپی در حالی در ترکمنستان با حضور مقامات کشورهای عضو افتتاح ‌می‌شود که خط لوله گاز صلح به تعویق افتاده است و پاکستان توافقنامه گازی جدیدی با قطر را به امضاء رسانده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.