داکتر رهین به مسوولان رسانه‌ها: امید مردم را زایل نسازید

- ۲۹ میزان ۱۳۹۱

وزیر اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که برخی رسانه‌های کشور بدون در نظر گرفتن «منافع ملی» و «امنیت روانی» جامعه، برای مردم ترس و وحشت ایجاد می‌کنند.
داکتر سید مخدوم رهین روز گذشته در یک نشست مشورتی با مسوولان رسانه‌ها با توجه به نگرانی‌هایی‌که از وضعیت سیاسی کشور پس از سال ۲۰۱۴ میلادی وجود دارد، گفت که رسانه‌ها نباید مردم را از آینده شان ناامید سازند.
آقای رهین افزود: در این اواخر می‌بینید که در باره ۲۰۱۴ صحبت بسیار می‌شود که اگر عساکر خارجی بیرون شدند، خدا می‌داند که چطور می‌شود. متاسفانه بعضی از رسانه‌های تصویری ما به راستی ترس و وحشت را در بین مردم آفریده‌اند. هیچ کس فکر نمی‌کند که یک ملت سه هزار ساله وقتی که ناتو نبود چه قسم زنده‌گی می کرد. حتا تعدادی از خانواده‌ها گفتند که زود برویم از کابل بیرون شویم که خدا ناخواسته در این‌جا باز به این ترتیبی که تبلیغات می‌شود، جوی خون جاری می‌شود.»
وزیر اطلاعات و فرهنگ از رسانه‌ها خواست که امیدهای مردم را زایل نسازید.
وزیر اطلاعات و فرهنگ یک‌بار دیگر آزادی بیان را بزرگترین دست‌آورد دولت افغانستان در یک دهه گذشته عنوان کرد و گفت که به هیچ عنوان جلو رشد و پیشرفت رسانه‌ها را نخواهند گرفت.
داکتر رهین تصریح کرد که به خاطر معیاری‌ساختن و مسوولیت‌پذیری مطبوعات افغانستان، باید کودهای اخلاقی ساخته شود و رسانه‌ها بربنیاد آن عمل کنند.
او گفت که اظهارات او نباید به معنای محدودسازی آزادی‌بیان و رسانه‌ها تعبیر شود.
اما شماری از مسوولان رسانه‌ها با انتقاد از سیاست‌های حکومت در قبال آزادی بیان گفته اند که حکومت به بهانه «امنیت روانی» و «منافع ملی» در صدد محدود سازی آزادی بیان و مطبوعات است.
حشمت رادفر مدیر مسوول روزنامه نخست در این مراسم، خواستار ایجاد یک نهاد تحقیاتی در زمینه چارچوب کاری رسانه‌ها گردید.
او با اشاره به اظهارات وزیر اطلاعات و فرهنگ همچنان گفت که رسانه‌ها در کنار این‌که مسوول هستند به مردم امید بدهند، رسالت دارند که نگرانی‌های پس از سال ۲۰۱۴ میلادی را هم به مردم برسانند.
در این حال، نظری پریانی مدیر مسوول روزنامه ماندگار در این مراسم مشورتی گفت که حلقاتی در درون حکومت افغانستان در تلاش محدودسازی آزادی بیان هستند و در ضمن تلاش دارند، کنترل رسانه‌های آزاد را پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در دست گیرند.
آقای پریانی همچنان گفت که حکومت افغانستان به بهانه «منافع ملی» و «امنیت روانی» جامعه در صدد محدودساختن رسانه‌ها و آزادی بیان است.
این نشست از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ در حالی برگزار می‌شود که چندی قبل رییس جمهور کرزی به مسوولان این وزارت دستور داد تا فعالیت رسانه‌هایی را که به باور او خلاف منافع ملی نشرات  می‌کنند، نظارت کند.
این فرمان رییس‌جمهور کشور عکس‌العمل‌های نهادهای حمایت از رسانه‌های آزاد را در کشور به همراه داشت.
در نشست روز گذشته فیصله شد که دو تن از مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ و ۱۳ نماینده رسانه‌های آزاد کشور روی ساختن کودهای اخلاق خبرنگاری کار کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.