خطر سـقوط ولایتـی دیگر

گزارشگر:دوشنبه 30 قوس 1394 - ۲۹ قوس ۱۳۹۴

برخی مقام‌ها در ولایت هلمند هشدار می‌دهد که اگر به زودی به وضعیت امنیتی این ولایت توجه نشود، هلمند نیز با سرنوشت کندز روبه‌رو خواهد شد.
بشیراحمد شاکر، رییس کمیتۀ امنیتی شورای ولایتی هلمند می‌گوید که در این اواخر تهدیدهای امنیتی به شدت افزایش یافته و هم‌ اکنون ۷۰ درصد تمام ولایت به تصرف طالبان است.
mandegar-3به گفتۀ آقای شاکر، نیروهای حکومتی تنها در چهار ولسولی این ولایت حضور دارند.
عبدالرحمان سرجنگ، فرمانده پولیس هلمند افزایش ناامنی‌ها در روزهای اخیر در این ولایت را می‌پذیرد، اما گفته‌های مقام‌های شورای ولایتی را «بیش‌ از حد» عنوان می‌کند. آقای سرجنگ گفت که آن‌ها برای سرکوب مخالفان عملیات‌هایی را برگزار کرده اند و در این زمینه پیشرفت‌هایی نیز داشته اند.

در این حال، محمد جان رسولیار معاون والی هلمند با انتقاد از عملکرد دولت مرکزی نسبت به رسیده‌گی در مورد وضعیت بحرانی هلمند نامه سرگشاده‌یی به رییس جمهور غنی نوشت.
وی با اشاره به تلفات حدود ۱۰۰ تن از نیروهای امنیتی افغانستان طی دو روز گذشته گفت: درگیری شدید میان طالبان و نیروهای امنیتی از دو روز پیش در ولسوالی‌های «سنگین» و «گرشک» ولایت هلمند ادامه دارد.
معاون والی هلمند در صفحۀ فیسبوک خود هشدار داد که این ولسوالی‌ها در خطر سقوط قرار دارند.
رسولیار با انتقاد از عدم پشتیانی مقامات مرکزی از هلمند، از رییس جمهور خواسته که هرچه زودتر اقداماتی را در مورد این ولایت انجام دهد.
یک مقام محلی از ولسوالی گرشک که نخواست نامش فاش شود، گفت: در درگیری‌های دو روز گذشته در ولسوالی، ۱۵ پاسگاه امنیتی به دست طالبان افتاده است.
تلفات نیروهای امنیتی در ولایت هلمند نگران‌کننده خوانده شده است. روزانه به ولایت‌های پروان، بغلان، تخار، بدخشان و برخی ولایات دیگر اجساد شهدای نیروهای امنیتی کشور می‌رسد. شهدایی که در نبرد با طالبان در جنوب کشور به قتل می‌رسند.
برخی تحلیلگران نظامی هشدار می‌دهند که ادامۀ تلفات سنگین نیروهای امنیتی در نبرد با دهشت‌افگنان، کمر ارتش و پولیس را می‌شکند.
این در حالی است که چندی پیش جان کمپل، فرمانده عمومی نیروهای بین‌المللی در افغانستان از اقدامات جدی‌یی برای بهبود وضعیت امنیتی این ولایت خبر داده بود. آقای کمبل که در هیأتی بلندرتبه عازم این ولایت شد، گفته بود که در پی حل مشکلات تجهیز و تشکیلات نیروهای امنیتی اند و تلاش خواهند کرد، عملیات‌های تصفیه‌یی در مناطق ناامن را دوام بخشند تا امنیت سراسری در این ولایت تأمین شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.