مدغم‌سازی چهار شهر همجوار کابل با پایتخت

گزارشگر:سه شنبه 1 جدی 1394 - ۳۰ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3شهرداری کابل، یکی از مشکلات عمدۀ شهر کابل را تراکم نفوس خوانده می‌گوید که آنان در جست‌وجوى پیدا کردن راه حل براى این معضل ‌اند.
عبدالاحد واحدى سرپرست شهرداری کابل می‌گوید که در جریان سال‏های اخیر به دلایل مختلف، نفوس کابل افزایش یافته و باید یک راه حل برای جلوگیری تراکم نفوس پیدا شود.
او علاوه می‌کند که یکی ازمشکلات کنونی شهر کابل، تراکم نفوس بیش ازحد است و آنان بحث‌هارا روی مدغم ساختن و رشد متوازن شهر کابل با شهرهای محمود راقی، چاریکار، میدان شهر وپُل علم آغاز کرده اند.
واحدى که دیروز در سیمینار تحقیقی تحت عنوان «شهرکلان کابل» صحبت می‌کرد، گفت زمانی‌که شهرهای هم‌جوار یک‌سان رشد کنند ویا مدغم شوند، نفوس به میل خود ازشهر کابل خارج می‌شود.
سرپرست شهرداری کابل افزود که هدف از بحث در این سیمینار، مدغم ساختن کابل با چهار شهر هم‌جوار و رشد متوازن شهرها، ایجاد اشتغال‌زایی و جلوگیری از تراکم نفوس در شهرکابل بوده که برنامۀ عملى کردن آن وقت گیر است.
او تصریح کرد: «درحال حاضر، این یک دیدگاه است و بحث روی اینکه پول را چه کسی بدهد، کدام فابریکه درکجا ساخته شود و شهرکابل چقدربزرگ شود؟ آغاز گردیده و در مورد نتایج آن بعداً توضیح می‌دهیم.»
این درحالى است که نفوس شهر کابل، بیش ازپنج میلیون تن تخمین زده می‌شود که نسبت به سه دهه قبل، پنج برابر شده است.
عبدالباقی پوپل رییس عمومی امور شهرداری‌های ادارۀ مستقل ارگان‌های محلى، در این نشست گفت که حکومت روی گسترش شهرهای کشور، برنامه‌های زیادی روی دست دارد و در آیندۀ نزدیک، قانون شهرسازی و شهرداری‌ها ازسوی کابینه و مجلس نماینده‌گان تصویب خواهد شد.
پوپل، نقش مردم در رشد وانکشاف متوازن رامهم خواند و افزود: «تا زمانی نمی توانیم شهرها رارشد بدهیم که مردم در پلان‌گذاری‌های شهرداری‌ها با ما سهیم نشوند.»
در این سیمینار یک‌روزه، ده‌ها تن به شمول نماینده‌گان وزارت‌هاى فوایدعامه، شهرسازى ومسکن و زراعت، شرکت داشته و نظریات خود را در مورد رشد و انکشاف متوازن شهرکابل با دیگر شهرها ارایه کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.