اردوغان: جهان افغانستان را نباید تنها بگذارد انقره در کابل دانشگاهی به نام مولانا می‌سازد

گزارشگر:شنبه 5 جدی 1394/ - ۰۴ جدی ۱۳۹۴

رجب طیب اردوغان با تاکید بر اهمیت نشست سه جانبه با مقامات اسلام آباد و کابل به خصوص در مبارزه علیه تروریسم، خواستار حمایت از افغانستان در دوران انتقالی شد.
به گزارش اورشلیم پست، اردوغان در کنفرانس خبری با رییس جمهور غنی گفت: جامعه بین‌المللی نباید اشتباه خود را در گذشته تکرار کرده و mandegar-3افغانستان را در دوران ۱۰ ساله پیش رو، دوره انتقالی، تنها بگذارد. هم چنین آنها باید حمایت خود را از پاکستان برای تضمین و توسعه امنیت حفظ کنند.
وی با اشاره به روابط نزدیک میان افغانستان و ترکیه اعلام کرد: سربازهای ترکیه تا زمانی که کابل بخواهد، به حضور خود در افغانستان ادامه می‌دهند. این سربازان برای تضمین دایمی صلح و ثبات در این کشور حضور دارند.
وی ادامه داد: انقره بزرگترین حامی دولت متحد ملی افغانستان است. مشکلات افغانستان، مشکلات ما نیز بوده و در مقابل موفقیتهای این کشور را به عنوان موفقیتهای خود تلقی می‌کنیم.
ترکیه در طول سالهای گذشته به عنوان میانجی میان افغانستان و پاکستان عمل کرده است. در همین راستا نشستهای سه جانبه میان ترکیه، افغانستان و پاکستان از سال ۲۰۰۷ با عنوان «فرایند استانبول» آغاز شده است.
همچنان، ترکیه و افغانستان سه تفاهم‌نامه در بخش‌های مشوره‌دهی سیاسی میان وزارت‌های خارجه، همکاری‌های امنیتی میان وزارت‌های داخلۀ دو کشور و ساخت دانشگاهی به نام مولانا جلال‌الدین محمد بلخی از سوی ترکیه در کابل امضا می‌کنند.
ارگ ریاست جمهوری با انتشار خبرنامه‌یی گفته است که قرار است این تفاهم‌نامه‌ها با حضور رییسان جمهور دو کشور از سوی مقام‌های دو کشور به امضا برسند.
رییس جمهور غنی که در سفری رسمی به ترکیه رفته بود، هفتۀ گذشته در نشست سرمایه‌گذاری افغانستان و ترکیه در استانبول سخنرانی کرد و گفت که دولت افغانستان زمینۀ سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را در افغانستان فراهم می‌کند.
هم‌چنان او ضمن تشویق سرمایه‌گذاران ترکی به سرمایه‌گذاری در افغانستان گفت که حکومتش تلاش می‌کند تا با همکاری بانک جهانی، بانک توسعۀ آسیایی و دیگر نهادهای بین‌المللی، سرمایه‌گذاری در افغانستان را مصون سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.