روسیه نام فرماندهان ارشد طالبان را از فهرست سیاه خارج می‌سازد‌

- ۲۷ اسد ۱۳۹۷

mandegar-3منابع دیپلوماتیک روسی می‌گویند که مسکو سرگرم کار روی حذف نام طالبان از فهرست سیاهِ گروه‌های تروریستی است.
یک منبع دیپلوماتیک به هفتۀ نامۀ «ارگومنت نیدیلی» چاپ مسکو گفته است که روسیه با حذف نام طالبان از فهرست سیاه گروه‌های تروریستی، زمینۀ حضور آنان را در نشست صلح که قرار است در مسکو برگزار شود، فراهم می‌سازد.
دادگاه عالی روسیه در سال ۲۰۰۳ میلادی، جنبش طالبان افغانستان را شامل فهرست سیاه گروه‌های تروریستی ساخت. پس از این اقدام، کشورهای متحد روسیه در آسیای مرکزی و منطقه نیز فعالیت طالبان را غیرقانونی اعلام کردند.
روسیه در ماه جاری میلادی، میزبان نشست نمایندگان کشورهای منطقه و جهان در پیوند به صلح افغانستان خواهد بود.
منبع گفته است، در صورتی‌که نام طالبان از فهرست سیاه حذف شود، نمایندگان طالبان می‌توانند در نشست پیش رو در مسکو اشتراک نمایند.
این دیپلومات گفته است که طالبان دیگر تهدیدی در برابر امنیت ملی روسیه و کشورهای متحد ما در منطقه به شمار نمی‌رود. تحلیگلران روسی معتقد هستند که پس از دیدار دیپلومات‌های ارشد امریکایی از دفتر سیاسی طالبان در دوحه، تماس‌های نمایندگان مسکو با طالبان افزایش یافته است.
یک هیات بلندپایۀ امریکایی به ریاست الیس ویلز، معاون وزارت خارجۀ این کشور؛ ماه گذشتۀ میلادی در دیدار با اعضای ارشد دفتر سیاسی طالبان در قطر، روی چارچوب مذاکرات صلح افغانستان گفتوگو کرده‌اند. پیشتر گزارش‌هایی در خصوص مذاکرات دیپلومات‌های امریکایی با نمایندگان طالبان در امارات متحده عربی و عمان نیز منتشر گردیده بود.
مقامات روسی معتقد هستند که هدف از تماس‌های امریکایی‌ها با طالبان، سنگ‌اندازی و مختل‌سازی مذاکرات صلح در مسکو است.
مقام دیپلوماتیک روسی بر نقش طالبان در آیندۀ سیاسی افغانستان اشاره کرده‌ و گفته‌ است که طالبان یا از راه جنگ و یاهم از پروسۀ سیاسی در آینده نقش مهم در آسیای مرکزی خواهند داشت.
کشورهای منطقه به ویژه روسیه از گسترش نفوذ داعش در برخی مناطق افغانستان نگران هستند. تا کنون، طالبان مانع پیش روی و نفوذ داعش در شمال و جنوب افغانستان شده‌اند. منابع دولتی و رسانه‌ها همواره از درگیری‌های طالبان با داعش در شمال و جنوب افغانستان گزارش داده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.