سخنگوی دادگاه عالی: در هژده ماه ۱۱۹ کارمند دادگاه به جرم رشوت و تخلف بازداشت شده‌اند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 11 میزان 1395 - ۱۰ میزان ۱۳۹۵

مبارزه با فساد اداری، ایجاد اصلاحات و بلند بردن ظرفیت کاری از اولویت‌های نهادهای عدلی و قضایی کشور است.
سخنگویان اداره‌های دادگاه عالی و دادستانی کُل دیروز شنبه ( ۱۰ میزان) در یک نشست خبری با بیان این‌ مطلب، ابراز کردند که در هژده ماه گذشته ۱۱۹ تن را به جرم گرفتن رشوت و تخلف از قانون بازداشت کرده‌اند.
mandegar-3جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کُل در این نشست گفت: اداره دادستانی کُل در تلاش آوردن اصلاحات، بلند بردن ظرفیت و مبارزه با فساد در این نهاداست .
آقای رسولی افزود: مبارزه با فساد اداری از اولویت‌های اداره دادستانی کُل است، اداره دادستانی کُل به اساس فرمان رییس جمهور مرکز عدلی و قضایی را ایجاد کرده که تا هنوز پرونده‌های زیاد فساد اداری را مورد بررسی قرار داده است.
به گفته آقای رسولی، اداره دادستانی کُل تلاش می‌کند تا دادستان‌هایی که به فساد آلوده هستند را از این اداره دور سازد که گام‌های عملی در این مورد برداشته شده است.
سخنگوی دادستانی کُل بیان کرد که در حال حاضر این اداره معاونیتی را به‌نام منع خشونت علیه زن، حقوق کودک و حقوق بشر ایجاد شده تا به پرونده‌های خشونت و تخلفات از حقوق کودکان رسیده‌گی کامل و همه جانبه صورت گیرد.
آقای رسولی تصریح کرد که دادستانی کُل به‌‌خاطر ظرفیت سازی در این اداره تغییران گسترده را در این نهاد ایجاد کرده و استخدام دادستان‌های جدید را نیز روی دست گرفته است. این اداره انستیتوت را در چارچوب دادستانی کُل ایجاد کرده که برای ظرفیت سازی دادستان‌های جدید موثر تمام می‌‌شود.
آقای رسولی با بیان این‌که دادستان کُل کشور هفته یک روز با مراجعین ملاقات می‌کند، گفت: در حال حاضر در هجده ولایت کشور دادستان‌های زن استخدام شده‌اند و آمریت جندر دادستانی کُل به سه آمریت ارتقا یافته است که به پرونده‌های بانوان رسیده‌گی می‌کند.
هم‌چنان، عبدالله عطایی سخنگوی داد‌گاه عالی گفت: اداره دادگاه عالی افغانستان اصلاحات در بخش اداری و قضایی را در طول یک سال به صورت بسیار جدی آغاز کرده است که دست‌آوردهای چشم‌گیری داشته است.
آقای عطایی افزود: داد‌گاه عالی افغانستان به اساس ضرورت، دیوان قضایی را از پنج دیوان به هشت دیوان افزایش داده و در هر ولایت آمریت ثبت اسناد و وثایق ایجاد کرده و در دادگاه ابتدایی هر ولایت دیوان جرایم نظامی ایجاد گردیده تا پرونده‌های نظامی را مورد بررسی قرار دهد.
به گفته او، در تشکیل جدید دادگاه عالی محکمه ابتدایی خشونت علیه زن ایجاد گردیده و دیوان جزا خشوت علیه بانوان و تخلفات کودکان ایجاد شده است.
سخنگوی دادگاه عالی افغانستان بیان کرد که این اداره ۶۵۹ تن از مسوولان این اداره را در مرکز و ولایات تبدیل و تغییر کرده و تغییرات ۳۸۱ تن از محررین و منسوبان داده‌گاه عالی در شانزده ولایت دیگر تکمیل گردیده است.
او بیان کرد که دادگاه عالی افغانستان به تمام پرونده‌هایی که در دادگاه ابتدایی، استناف و تمیز بوده رسیده کرده؛ تنها پرونده‌هایی که مربوط دیوان‌ جزا می‌شود در این امر دخیل نسیتند.
آقای عطایی تأکید کرد که رییس دادگاه عالی دستور داده، به‌خاطر شفافیت بیشتر در بررسی‌ پرونده‌ها جلسات محاکم علنی برگزار شود و برای کشف و بازداشت افراد فاسد و کمیشن‌کاران مبارزه جدی را آغاز کرده است.
آقای عطایی اذعان داشت که ریاست کنترول دادگاه عالی افغانستان در هجده ماه گذشته ۱۱۹ تن را به جرم گرفتن رشوه و تخلف از قانون بازداشت کرده است که شامل ۹ تن از قضات، ۲۷ تن محرر، ۱ دادستان، سه تن وکیلان مدافع و کمیشن‌کاران بودند. همچنان، برای ۱۱۱ تن از قضات مرکز و ولایات معیدات تدیبی صادر گردیده است.
آقای عطایی خاطر نشان کرد: بانوان می‌توانند در تمام دیوان‌های قضایی سهم داشته باشند و در امتحان کانکور قضات پسران و دختران به شکل یکسان اشتراک می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.