سخنگوی شورای عالی صلح به حکومت: تجربۀ نشست ابوظبی تکرار نشود

گزارشگر:دو شنبه 17 جدی 1397 - ۱۶ جدی ۱۳۹۷

ماندگار: مسوولان در شورای عالی صلح می‌گویند که پاکستان مهمان‌دارِ طالبان افغانستان است و به همین جهت، نقش موثری می‌تواند در گفت‌وگوهای صلح داشته باشد.
سیداحسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح دیروز یکشنبه، ۱۶ جدی در یک نشست خبری گفت که نمایندۀ حکومت در امور اجماع منطقه‌یی صلح روز سه‌شنبه هفتۀ آینده به پاکستان می‌رود، زیرا پاکستان «مهمان‌دار رهبری طالبان افغانستان» است و می‌تواند طالبان را تشویق mandegarبه پیوستن به صلح کنند.
سخنگوی شورای عالی صلح همچنان از حکومت خواست، تا زمانی که اطمینانی از سوی طالبان به دست نیامده، در نشست جده اشتراک نکند تا تجربۀ نشست ابوظی برای حکومت تکرار نشود.
داوودزی به پاکستان می‌رود
آقای طاهری در بخشی از سخنانش گفت که محمدعمر داوودزی، نمایندۀ ویژۀ رییس حکومت در امور اجماع منطقه‌یی صلح، روز سه‌شنبه هفتۀ آینده در یک سفر چهار روزه همراه با نمایندۀ وزارت خارجۀ کشور برای گفت‌وگو با وزیر خارجه و رییس ستاد ارتش پاکستان به اسلام‌آباد می‌رود و پس از آن به دیگر کشورهای منطقه نیز سفر خواهند کرد.
او افزود که مأموریت آقای داوودزی در این سفر، « گفت‌وگو و جلب همکاری عملی پاکستان در بارۀ آغاز مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان و نیز حمایتِ عملی پاکستان از اجماع منطقه‌یی صلح افغانستان با مقام‌های پاکستانی» است.
به گفتۀ سخنگوی شورای عالی صلح: «شکی وجود ندارد که رهبری تحریک طالبان افغانستان در پاکستان است و پاکستان، مهمان‌دار رهبری طالبان افغانستان. نقش پاکستان برای دست کشیدنِ طالبان از جنگ و تشویق آنان به صلح، خیلی اثرگذار است».
آقای طاهری همچنان خاطرنشان ساخت که نمایندۀ دولت در امور اجماع منطقه‌یی صلح تلاش خواهد کرد تا
پاکستان را به عملی کردن تعهداتی که به افغانستان و دنیا سپرده است، وادار کند. او اظهار داشت که افغانستان و پاکستان افزون بر داشتن مرز مشترک، مشترکات دیگری نیز دارند که می‌توان در گفت‌گوهای صلح از آن‌ها کمک گرفت.
افغانستان به حاشیه نرفته است
سخنگوی شورای عالی صلح به این باور است که افغانستان در گفت‌وگوهای اخیر صلحِ امریکا با طالبان، به حاشیه رانده نشده است. او در این نشست خبری تأکید کرد: باوجودی که در رسانه‌ها نگرانی در مورد به حاشیه قرار گرفتن افغانستان در تلاش‌های صلح از جانب زلمی خلیل‌زاد مطرح می‌شود؛ اما تمامی تلاش‌ها و سفرهای آقای خلیل‌زاد در راستای صلح، در هماهنگی با دولت افغانستان صورت می‌گیرد و هیچ تصمیمی در این باره در غیبت دولت افغانستان گرفته نمی‌شود».
به گفتۀ احسان طاهری: امریکا، حکومت و شورای عالی صلح افغانستان را به حاشیه نرانده است. هر گامی که از سوی امریکا برداشته می‌شود، قبل از آن با مردم و رهبری حکومت افغانستان و شورای عالی صلح هماهنگی کامل صورت می‌گیرد».
او از حکومت خواست، تا زمانی که «اطمینان قوی» از سوی کشورهای دخیل در نشست جده و ابوظبی مبنی بر حاضر شدن طالبان به گفت‌وگوهای رودررو با دولت افغانستان داده نشده است، از اشتراک در این نشست خودداری کند.
سخنگوی شورای عالی صلح افزود: «باید تجربۀ نشست ابوظبی در نشست جده تکرار نشود».
گفت‌وگوهای بدون حضور افغانستان بی‌نتیجه خواهند بود
سیداحسان طاهری در این نشست خبری همچنان گفت که هرگونه گفت‌وگو در پیوند به جنگ و صلح افغانستان باید در هماهنگی با حکومت افغانستان صورت گیرد، در غیر آن، نشستِ بی‌نتیجه‌یی خواهد بود.
آقای طاهری در پیوند به نشست طالبان با مقام‌های ایرانی بیان داشت که دولت ایران در هماهنگی با دولت افغانستان این نشست را برگزار کرده بود.
او بیان داشت که عربستان سعودی تا کنون زمان برگزاری نشست جده را مشخص نکرده و دولت افغانستان نیز تا اطمینان پیدا نکند که طالبان حاضر به مذاکره می‌شوند، در این نشست اشتراک نخواهد کرد.
این در حالیست که سید عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران نیز روز گذشته در سفرش به کابل، گزارش این نشست را با رئیس جمهور غنی با حضور نماینده شورای عالی صلح ارائه کرده است.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که در چند روز اخیر، شماری از رسانه‌ها گزارش کرده بود که قرار بود نشست جده به تاریخ چهارم جنوری در جده برگزار شود، اما برگزار نشده است.
پیش از این نشستی میان نماینده‌گان امریکا و طالبان در ابوظبی برگزار شده بود که در آن، نماینده‌گان کشورهای، امارات متحدۀ عرب، امریکا و عربستان سعودی نیز شرکت داشتند. همچنان قرار است در آیندۀ نزدیک، نشستی در مورد صلح افغانستان به میزبانی عربستان سعودی برگزار شود، اما از چندوچون آن تا کنون خبرهای ضد و نقیضی پخش می‌شود.
طالبان اعلام کرده اند که در این نشست اشتراک نمی‌کنند و حکومت افغانستان هم گفته تا زمانی که تضمین درست برای هیأت افغانستان مبنی بر اشتراک طالبان و گفت‌وگو با هیأت افغانستان داده نشود، در آن نشست اشتراک نمی‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.