مصاف حساس فوتبالِ افغانستان و هند در انتظار جشن و پای‌ کوبی دیگر در کابل

گزارشگر:روح‌الله بهزاد / شنبه 12 جدی 1394 - ۱۱ جدی ۱۳۹۴

تیم ملی فوتبال افغانستان در چهارمین دیدار خود در رقابت‌های فوتبال جنوب آسیا تیم ملی فوتبال سریلانکا را با نتیجه پُر گول ۵ بر صفر شکست داد.
تیم ملی کشور که مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌های قهرمانی جنوب آسیا در سال ۲۰۱۳ می‌باشد، روز پنجشنبه، ١٠ جدی با غلبه بر تیم سریلانکا، جواز حضور در مسابقۀ نهایی این رقابت‌ها را به دست آورد.
mandegar-3گول‌های این دیدار را که در ورزش‌گاه تریواندروم شهر کرالای هند برگزار شده بود، سید محمد هاشمی، کنشکا طاهر، خیبر امانی، آرش هاتفی و فیصل شایسته به ثمر رساندند.گول اول را سیدمحمد هاشمی در دقیقه ۴۷ (دقیقه دوم وقت اضافه) به ثمر رساند و نیمه اول با نتیجۀ یک بر صفر به نفع افغانستان پایان یافت.گول دوم در دقیقۀ سومِ نیمۀ دوم (دقیقه ۴۸) توسط کنشکا طاهر در کنج دروازۀ سریلانکا جای گرفت.گول سوم در دقیقۀ ۵۷ توسط خیبر امانی از نقطۀ پنالتی وارد دروازۀ سریلانکا شد.گل چهارم در دقیقۀ ۷۸ آرش هاتفی با ضربۀ سر دروازه سریلانکا را باز کرد.گول پنجم، در دقیقۀ ۸۹ توسط فیصل شایسته، کپیتان تیم ملی دروازه سریلانکا را فروریخت.داکتر اشرف غنی، رییس‌جمهور، بعد از پایان این دیدار، این پیروزی تیم ملی فوتبال را به مردم کشور تبریک گفت.
پیش از این دیدار، هند توانسته بود در بازی‌های دیگر مرحلۀ نیمه نهایی، مالدیو را با نتیجۀ ٣ در مقابل ٢ شکست دهد و به مسابقۀ پایانی راه یابد.این سومین دوره پیاپی است که افغانستان و هند در فینال رقابت‌های قهرمانی جنوب آسیا به مصاف هم خواهند رفت. دیدارهای قبلی این دو تیم در سال ٢٠١١ به سود هند و در سال ٢٠١٣ به سود افغانستان پایان یافته است.گفتنی است که این آخرین حضور افغانستان در مسابقات قهرمانی جنوب آسیا است. قرار است این تیم از سال آینده در حوزۀ تازه ایجادشدۀ آسیای میانه به میدان برود.این حوزه شامل کشورهای افغانستان، ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان است.تیم ملی کشور در مرحلۀ گروهی کشورهای بنگلادش، بوتان و مالدیو را به ترتیب با نتایج ۴ بر صفر، ٣ بر صفر و ۴ بر ١ شکست داده است.خیبر امانی، بازیکن خط حملۀ افغانستان با چهار گول زده، تا این‌جای کار عنوان برترین گول‌زن این مسابقات را به دست آورده است.گفتنی است تا پایان بازی مقابل سریلانکا تعداد گول‌های زدۀ افغانستان در این دور از رقابت‌ها به ۱۵+ (۱۶ گول زده در مقابل تنها یک گول خورده) رسید.
پیروزی‌های پی در پی ملی پوشان کشور موجی از شادی و دلخوشی را برای مردم افغانستان به همراه داشت و ملی پوشان با استقبال گرم مردم روبه‌رو شد.
موج این استقبال‌ها را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک به روشنی مشاهده کرد، کاربران این شبکه از هر لحظۀ این بازی برای هم دیگر می‌نوشتند و مبارک باد می‌گفتند.
حشمت الله رادفر یکی از کاربران فیسبوک در برگۀ خود نوشته است: نسل نو، نگاه نو، روزنه‌های نو برای امید، به روی صلح…
جوانان ما در زمین سبز فوتبال، بذر امید، همدلی و همبسته‌گی می‌کارند.
فردا‌های سرزمین ما سبز سبز خواهد بود…
درخشش تیم ملی فوتبال افغانستان در بازی‌های جنوب آسیا مبارک باد.

شفیق الله شفیق از کاربران دیگر فیسبوک است، او از پیروزی‌های تیم ملی کشور خرسند است و بازی فوتبال را برای هم بسته‌گی مردم مفید می‌داند، او در برگۀ‌اش نوشته است:زیبایی ورزش افغانستان در زایش روح همبسته‌گی ماست، ازهمین‌روی، در پیروزی ورزشکاران کشور همۀ ما خرسند می‌گردیم و احساس ملت بودن می‌کنیم، آرزو دارم در همه بخش‌ها به مثابۀ یک ملت فکر و اندیشه کنیم.
حسیب نکیسا نوشته است: من همیشه از این وطن نفرت داشتم ولی وقتی در مقابل هر کشوری قرار می‌گیریم، می‌فهمم که وطن در شریان‌های من جریان دارد و ناخودآگاه به این خاک ایمان می‌آورم. همین ارزش‌هاست که به ما هویت انسانی می‌بخشند.
رویین رهنوش کاربر دیگیری نوشته است: نقش پیتر شگرت را نمی‌شود در این پیروزی‌ها نادیده گرفت. ضمن رهبری درست و مدیریت و شناسایی مهارت‌های بازی‌کنان توسط سرمربی، یکی از فکتورهای پیروزی هر تیم، روابط نیک سرمربی با شاگردانش است که پیتر با صمیمیت تمام از عهده‌اش بر آمدهاست.
شما را دل‌تان من واقعن از این بازی‌ها کیف کرده‌ام؛ زنده باد شگرت!
چهار پیروزی پی‌هم و آن‌هم با چنین نتایجی، کسی تصورش را هم نکرده بود.
تیم فوتبال افغانستان در دور پیش این مسابقات قهرمان شد. قهرمان تیم ملی در این بازی‌ها شادی بی‌پیشینه‌یی را در میان شهروندان کشور به وجود آورد.
مردم دسته‌دسته به جاده‌ها ریختند و قهرمانی تیم ملی را جشن گرفتند. این بار نیز انتظار برده می‌شود که با قهرمانی تیم ملی – که بعید هم به نظر نمی‌رسد- کابل و ولایات کشور باردیگر شاهد سرور و شادی باشد.
تیم فوتبال افغانستان قرار است سال آینده در رقابت‌های فوتبال جام آسیای میانه بازی کند. در این حوزه کشورهای افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ایران و ترکمنستان حضور دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.