نگرانی شورای حراست و ثبات از برگزارنشدن لویه جرگۀ تعدیل قانون اساسی

گزارشگر:شنبه 12 جدی 1394 - ۱۱ جدی ۱۳۹۴

شورای حراست و ثبات افغانستان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای‌ ولسوالی‌ها در تابستان و پاییز سال آینده را غیرعملی دانسته و خواستار برگزاری آن در بهار و تابستان شده است.
در اطلاعیه‌یی که از سوی این شورا منتشر شده، آمده است که تأخیر و تعلل در برگزاری به موقع انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها، زمینۀ mandegar-3برگزاری لویه جرگه قانون اساسی را به منظور تعدیل نظام سیاسی کشور که یکی از موارد کلیدی توافقنامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی می‌باشد، محدود کرده و باعث نگرانی مردم شده است.
به گفته این شورا، در حالی که انتظار عمومی این بود که رهبران حکومت وحدت ملی به تعهد خود درست عمل کنند و مطابق توافقنامۀ سیاسی حکومت وحدت ملی بلافاصله پس از تشکیل این حکومت، در راستای اصلاح نظام انتخاباتی اقدام و زمینۀ برگزاری به موقع انتخابات را فراهم نمایند؛ اما پس از ۱۶ ماه غنی در دیدار با اعضای کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی و کمیته گزینش از آماده‌گی حکومت برای برگزاری انتخابات در میان فصل‌های تابستان و پاییز سال آینده خبر داد.
شورای حراست و ثبات افغانستان خاطر نشان کرده است که از اعلام برگزاری انتخابات مذکور استقبال می‌کند اما زمان ذکر شده را به دلایل زیر عملی نمی‌داند:
۱- با توجه به این‌که معمولاً اعلام نتایج نهایی انتخابات‌ها طولانی می‌شوند، برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در تاریخ تقریبی که از سوی ریاست‌جمهوری اعلام شده، برگزاری لویه جرگه قانون اساسی را که در توافقنامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی تا پایان دوسالگی این حکومت ذکر شده، ناممکن خواهد نمود.
۲- تجربه ثابت کرده که ناامنی‌ها همواره نسبت به سایر فصل‌های سال، در تابستان و پاییز افزایش چشمگیری داشته است. از این رو، برگزاری انتخابات در این فصل‌های سال، سلامت و فراگیر بودن انتخابات را به چالش خواهد کشید.
شورای حراست و ثبات افغانستان با اشاره به این موارد پیشنهاد کرده است که این انتخابات بین فصل‌های بهار و تابستان سال آینده برگزار شود.
این نهاد تازه تشکیل گفته است: «با این حال، اگر اراده‌‌یی استوار برای تدویر این انتخابات وجود داشته باشد، حداقل شش ماه فرصت خواهد بود تا مسوولان برای برگزاری یک انتخابات شفاف، سراسری و عادلانه آماده‌گی بگیرند.»
این شورا در عین حال خواسته است تا قبل از آغاز روند انتخابات، باید در میان مردم افغانستان اعتمادسازی صورت گیرد تا همه در پای صندوق‌های رأی حضور یابند.
شورای حراست و ثبات افغانستان در بخش دیگری از اعلامیه در مورد اظهارات اخیر رییس جمهور در مورد آغاز دور تازه گفت‌وگوهای چهارجانبه پیرامون تامین صلح در چند هفته دیگر، واکنش نشان داده است.
شورای حراست و ثبات افغانستان، به تأسی از دستور الهی، صلح را به خیر و صلاح مردم، کشور و منطقه می‌داند و از گفت‌وگوهای سازنده صلح حمایت می‌کند؛ اما این گفت‌وگو‌ها باید شفاف و تحت رهبری افغان‌ها پیش برده شود و دستاوردهای چهارده سال گذشته به خصوص قانون اساسی افغانستان نیز تضمین گردد.»
این شورا افزوده است که در گفت‌وگوهای صلح، باید حفظ جغرافیای واحد سیاسی و وحدت ملی به عنوان یک خط سرخ در نظر گرفته شود؛ اما صلحی که به تمامیت ارضی، استقلال، وحدت ملی و حاکمیت ملی ما، آسیب وارد کند، هرگز مورد قبول مردم افغانستان نخواهد بود.
شورای حراست و ثبات، دو هفته قبل از سوی شماری از رهبران و چهره‌های جهادی و مقام‌های دولت سابق به رهبری حامد کرزی، از جمله عبدرب الرسول سیاف، محمدیونس قانونی، عبدالهادی ارغندوال، عبدالرووف ابراهیمی، بسم الله محمدی و اسماعیل خان ایجاد گردید. ایجاد اصلاحات و جلوگیری از فروپاشی نظام کنونی افغانستان از اهداف این شورا اعلام شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.