اروپا الگوی خوبی در پذیرش پناهجویان نیست

گزارشگر:شنبه 19 جدی 1394 - ۱۸ جدی ۱۳۹۴

mandegar-3رییس کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: اگر اتحادیه اروپا موانعی را در مرزهای خود برای جلوگیری از ورود پناهجویان ایجاد کند، در این صورت الگوی خوبی برای سایر کشورهای جهان نخواهد بود.
به گزارش شبکه خبری راشاتودی، فیلیپو گراندی، رییس جدید آژانس پناهجویان در سازمان ملل گفت: این قاره بسیار ثروتمند تنها بخشی از بار جهانی را در قبال پناهجویان تحمل می‌کند.
وی ادامه داد: موج عظیم پناهجویان به سمت اروپا چشمان این قاره بسیار ثروتمند را به این حقیقت باز کرد که پناهجویان نیازهای بسیاری دارند که نمی‌توانند آنها را به دست آورند.
گراندی با اشاره به میزان پذیرش پناهجویان از سوی اروپا گفت: سایر کشورهای جهان با حجم بالایی از پناهجویان رو به روهستند.
وی در ادامه خواستار اتخاذ یک رویکرد جامع و هماهنگ از سوی اتحادیه اروپا در برابر موج پناهجویان شد و گفت: اتحادیه اروپا مثال بدی برای جهان خواهد بود، اگر برخی از کشورهای اتحادیه از برآورده کردن نیازهای کسانی که به دنبال امنیت از مناطق جنگ زده هستند، سر باز زنند. اروپا به طور سنتی قاره‌ای بود که به کشورهای دیگر می‌گفت که درباره پناهجویان چه کارهایی انجام دهند. اما اکنون اروپا از کشورهای دیگر می‌خواهد که پناهجویان را پذیرش کنند.
او افزود: کشورهای اتحادیه اروپا در مواجهه با بحران پناهجویان همگی به دنبال منافع ملی خود هستند و این اتحادیه در دستیابی به یک سیاست مهاجرت واحد شکست خورده‌ است. تنها آلمان و سوئد از پناهجویان استقبال کردند، این در حالی است که مجارستان با ساختن فنس‌هایی از ورود پناهجویان جلوگیری کرد.
رییس جدید کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: اتحادیه اروپا در سهمیه بندی یکسان کشورها در پذیرش پناهجویان با چالش مواجه شده است. این در حالی است که کمتر از ۱۰ درصد از پناهجویان جهان در اروپا هستند.
بنا بر آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، در سال ۲۰۱۵ نزدیک به یک میلیون و چهار هزار و ۳۵۶ مهاجر توانسته‌اند به اروپا برسند. وی ادامه داد: اگر اروپا به اعمال محدودیت‌ها، بازگرداندن پناهجویان، ایجاد موانع و برخورد خصمانه ادامه دهد، در این صورت سایر کشورهای جهان نیز از اروپا تبعیت خواهند کرد.
وی ادامه داد: اقداماتی مانند اسکان مجدد، روادید بشردوستانه و گزینه الحاق به خانواده می‌تواند به عنوان ابزاری برای پاسخگویی به نیازهای این افراد استفاده شود. مردم می‌توانند امنیت را نه از طریق قاچاق بلکه از مسیرهای قانونی به دست آورند.
گراندی اضافه کرد: کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان این آمادگی را دارد که به کسانی که خواهان بازگشت به خانه‌هایشان هستند، کمک کند.
وی که در اول جنوری ریاست این پست سازمان ملل را برعهده گرفته است از کشورها خواست که برای حل درگیری‌های جهان و یافتن راه حل برای ریشه‌های بروز بحران پناهجویان تلاش بیشتری کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.