فراغت نخستین دوره از دانشجویان دانشکدۀ اداره و پالیسی عامه

گزارشگر:محمد عابد امیری/ چهارشنبه 23 جدی 1394 - ۲۲ جدی ۱۳۹۴

mandegar-3نخستین دوره از فارغان دانشکدۀ اداره و پالسی عامۀ دانشگاه کابل روز گذشته فراغت‌شان را جشن گرفتند.
در محفلی که به این مناسبت در کابل برگزار گردیده بود، هفتاد و دو دانشجوی این دانشکده سند فراغت به دست آوردند.
دانشکدۀ اداره پالسی عامۀ دانشگاه کابل برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ ایجاد گردید و دانشجویان را در برنامه‌های درسی روزانه و شبانه جذب می‌کند.
هدف از ایجاد این دانشکده، کمک به انکشاف و تقویت ظرفیت‌های ادارات و مؤسسات دولتی وغیر دولتی می‌باشد.
مریم ظاهری یکی از فارغان دانشکدۀ اداره و پالیسی عامه با نگرانی از شمار بی‌کاران در کشور به روزنامۀ ماندگار گفت: خواهان ایجاد زمینۀ کار در نهادهای دولتی و غیر دولتی هستیم.
بانو ظاهری افزود: ما به شکل مسلکی و تخصصی آموزش دیده‌ایم و می‌خواهیم از این آموزه‌های خود برای خدمت به افغانستان استفاده کنیم.
این دانش‌آموختۀ دانشکدۀ اداره و پالیسی عامه خاطر نشان می‌کند: امروزه ما می‌بینیم که ادارات ما توانایی انجام کار را به شکل درست ندارند، چون ما نیروی تخصصی در این ادارات نداریم و اگر داریم هم کم است و فارغین این دانشکده می‌توانند جای خالی متخصصین را تکمیل کنند.
در عین حال، محمد فواد هاشمی دانشجوی دیگر دانشکدۀ پالیسی و ادارۀ عامه می‌گوید: دولت باید کار را به اهل آن بسپارد و دانشجویانی‌که امروز فارغ شده‌اند را در بخش‌هایی که نیاز است، جذب کنند تا از سرمایه‌گذاری ملی‌ که بالای آنان شده است، بهره برده شود.
او تأکید می‌کند: اگر دولت زمینۀ کار را برای ما مساعد نسازد و ما آموخته‌های خود را برای بهبودی کشور استفاده نکنیم، چند سال بعد همه دانستنی‌های ما فراموش‌مان خواهد شد.
این دانشجویان درحالی از رشتۀ اداره و پالیسی عامه فارغ می‌شوند که هم اکنون شمار زیادی از مأموران ادارۀ خدمات ملکی کشور، با مدارک صنف دوازدهم و حتا پایین‌تر از آن، در اداره‌ها مصروف کار هستند.
به گفتۀ برخی آگاهان، ادارۀ عامۀ کشور به‌شدت از کمبود کادر مسلکی و متخصص در زمینه‌های مدیریت، منابع بشری، تدارکات، مالی و اداری رنج می‌برد.
با این حال، دانشجویان دانشکدۀ اداره و پالیسی عامه می‌توانند این کمبودی و نقض در اداره‌ها را رفع کرده و سبب تغییر و تحول کلان در زمینۀ اصلاح نظام اداری کشور و کارایی و بهره‌وری اداره‌ها شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.