دو شرکت کاریابی به دادستانی معرفی شدند

گزارشگر:دوشنبه 28 جدی 1394 - ۲۷ جدی ۱۳۹۴

mandegar-3مقام‌های وزارت شهدا و معلولین از بازداشت مسوولان دو شرکت خبر می‌دهند که با استفاده از بیکاری جوانان در پی اغفال آنان برای رفتن به کشورهای اروپایی بوده اند. به گفتۀ این مقام‌ها صاحبان این دو شرکت اکنون به دادستانی معرفی شده اند.
نسرین اوریاخیل، وزیر کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین در یک نشست خبری روز یک‌شنبه گفت که شرکت‌های «ابن الهدا» و «حسین‌خیل» با دریافت ۵۰۰ و ۱۰۰۰ دالر از هر فرد، وعده مساعدساختن زمینۀ کار در خارج از کشور را می‌دادند.
خانم اوریاخیل می‌گوید که این شرکت‌ها با استفاده از خلای بیکاری، صدها جوان را در ننگرهار، هرات، بغلان، بدخشان، غزنی و برخی ولایت‌های دیگر اغفال کرده و از این طریق پول هنگفتی را به جیب زده بودند.
اوریاخیل در این نشست همچنان از اعزام ۲۵ هزار نفر برای کار به عربستان سعودی در آینده‌یی نزدیک خبر می‌دهد. به گفتۀ وزیر کار و امور اجتماعی، افغانستان ۷ میلیون نیروی کاری دارد که از این میان ۲۴ درصد بیکار و ۱۵ درصد دیگر مصروف کار اند.
تلاش کردیم تا با کارمندان شرکت‌های بازداشت‌شده نیز گفت‌وگو کنیم، اما موفق نشدیم.
محرومیت از آموزش باکیفیت، بحران بیکاری، چالش‌های اجتماعی و جنگ و ناامنی، جوانان افغانستان را واداشته که دل به دریا بزنند و برای رسیدن به زنده‌گی مناسب، کوه و دشت و دریا را پشت سر بگذارند.
سال‌هاست که افغانستان در صدر فهرست کشورهای با بیشترین پناه‌جو قرار دارد. همه‌ساله ده‌ها پناه‌جوی افغانستان در راه رسیدن به کشورهای همسایه و اروپا جان می‌دهند، یا با هزینه‌های زیاد، دوباره به افغانستان باز می‌گردند.
بر بنیاد آمار سازمان ملل متحد ۳۸۱ هزار تن در سال ۲۰۱۵ از کشورهای افغانستان، سوریه و ایران عازم کشورهای اروپایی شده اند که از این میان ۷۷ هزار تن شهروندان افغانستان هستند که این میزان سال ۲۰۱۴ به ۵۸ هزار تن می‌رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.