رییس مجلس سنا: در نشست چهارجانبه بحث دربارۀ دیورند جفاست

گزارشگر:دوشنبه 28 جدی 1394 - ۲۷ جدی ۱۳۹۴

رییس و شماری از اعضای مجلس سنا نگران اند که در مذاکرات صلح به ویژه در نشست چهارجانبه‌یی که امروز در کابل برگزار می‌شود، روی خط دیورند تصمیم‌گیری شود.
در آستانۀ برگزاری نشست چهارجانبه به منظور ارایه میکانیزم در جهت ادامه مذاکرات، صلح فضل هادی مسلم یار رییس مجلس سنا گفت: « روی mandegar-3مساله خط دیورند هر کس بحث کند جفاست؛ هیچ وقت به این بحث‌ها نمی پردازیم و نه گوش می‌دهیم؛ موضوع دیورند به مردم افغانستان تعلق دارد».
آقای مسلم یار ابراز امیدواری کرد که نشست‌های چهارجانبه صلح نتیجه دهد تا مردم افغانستان دیگر خبرهای بد را نشنوند.
لطف الله بابا دیگر عضو مجلس نیز خاطر نشان کرد: « امیدواریم در نشست‌های صلح روی مساله خط دیورند تصمیم گرفته نشود، چون این موضوع به مردم افغانستان تعلق دارند».
انارکلی هنریار دیگر عضو مجلس نیز ابراز امیدواری کرد: « امیدواریم نشست چهارجانبه صلح نتیجه مثبت دهد تا ما شاهد صلح سرتاسری در کشور باشیم».
گفته می‌شود، پاکستان خواست های مشخص خود را برای اشتراک در مذاکرات صلح ارایه کرده است.
تصمیم گیری روی خط دیورند، سهم دادن پاکستان در آب دریای کنر و مسدود کردن کنسولگیری‌های هند در قندهار و جلال آباد بخشی از خواست‌های پاکستان در مذاکرات صلح عنوان شده است.
پیش از این رییس جمهور غنی گفته است که در مذاکرات صلح روی خط دیورند بحث نمی شود و این مساله به مردم افغانستان تعلق دارد.
درهمین حال، برخی از سناتوران می‌گویند که افغانستان در این مذاکرات خواست‌های واضح و مشخص ندارد و همواره از راه تضرع در مذاکرات صلح شرکت کرده است.
فیصل سمیع به خبرگزاری جمهور گفت: « افغانستان در مذاکرات صلح میکانیزم و خواست های مشخصی ندارد؛ ما از موضع قدرت پا به صلح نگذاشته ایم و هنوز هم دشمن در نا امنی های کشور دست بالا دارد».
آقای سمیع افزود: افغانستان هم باید همانند پاکستان خواست‌های مشخص خود را در نشست چهارجانبه فردا مطرح کند.
او در مورد مشکل خط دیورند بیان داشت: «دیورند یک جنجال بزرگ میان افغانستان و پاکستان است؛ دولت ما راهکاری مشخص در زمینه ندارد و تاهنوز برای حل این مشکل به مراجع بین المللی نیز مراجعه نکرده است؛ دیورند عملا جزو خاک پاکستان است ولی ما نیز ادعا داریم که این خط مربوط ماست».
به گفته وی، مشکل دیورند به هر طریق ممکن حل شود به نفع کشور است.
دومین نشست چهارجانبه میان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا، برای ارایه راهکار و ادامه گفتگوهای صلح امروز دوشنبه در کابل برگزار می‌شود. اولین نشست چهارجانبه هفته گذشته در اسلام آباد برگزار شد.
از سوی دیگر، سناتوران می‌گویند که اگر صداقت وجود دارد ابتدا باید آتش بس بدون قید و شرط برقرار گردد؛ زیرا پیش زمینۀ هر صلحی آتش بس است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.