انتقاد سخت نهادهای ناظر انتخاباتی از کمیسیون انتخابات

گزارشگر:چهارشنبه 30 جدی 1394 - ۲۹ جدی ۱۳۹۴

mandegar-3بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان موسوم به فیفا و بنیاد انتخابات شفاف افغانستان موسوم به تیفا، اعلام تاریخ انتخابات پارلمانی را خلاف تعهدات حکومت وحدت ملی خواندند.
فیفا در اعلامیه‌یی نوشته که این نهاد از اعلام تقویم انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در حالی که هنوز اصلاحات انتخاباتی انجام نشده، متاسف است و این اقدام کمیسیون را ناسنجیده می‌داند.
فیفا گفته که این اقدام یک‌جانبه کمیسیون که بدون هماهنگی با حکومت صورت گرفته باعث افزایش نگرانی‌ها و بی اعتمادی مردم به انتخابات شده و حکومت را در تقابل با نهادهای انتخاباتی قرار می‌دهد.
اما مسوولان فیفا ابراز خوشبینی کردند که می‌توان از این امر به عنوان یک فرصت برای تسریع روند اصلاحات نیز استفاده کرد.
فیفا نوشته که اجرای روند انتخابات، نه‌تنها به کمیسیون، بلکه به همکاری سایر نهادهای داخلی دولتی و غیردولتی و بین‌المللی نیازمند می‌باشد.
فیفا به تصویب بودجه سال ۱۳۹۵ بدون درج مصارف انتخابات اشاره کرده و افزوده که «ناگزیر دولت افغانستان به‌جلب حمایت‌های مالی و تخنیکی جامعه جهانی بپردازد که تقابل موجود میان کمیسیون و حکومت، این مورد را نیز با چالش‌های بزرگی مواجه می‌سازد.»
فیفا از حکومت وحدت ملی خواسته تا هر چه سریعتر اصلاحات انتخاباتی را عملی سازد.
بنیاد انتخابات شفاف افغانستان موسوم به تیفا نیز با نشر اعلامیه ای، اعلام تاریخ انتخابات پارلمانی را یک اقدام غیرعملی خوانده است.
تیفا نوشته که اعلام این تاریخ در حالی صورت می‌گیرد که هیچ اصلاحاتی در قوانین و نهادهای انتخاباتی افغانستان نیامده است.
تیفا در اعلامیه گفته که جامعه جهانی نیز حاضر نیست تا بدون اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان، روند انتخابات در این کشور را تمویل کند.
تیفا نیز از حکومت خواسته که هر چه زودتر سرنوشت قوانین انتخاباتی را معلوم کند تا کمیته گزینش از خلای قانونی بیرون آمده و با معرفی اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی، تقویم واقع بینانه انتخابات پارلمانی اعلام شود.
رییس جمهوری افغانستان طی دو فرمان تقنینی، اصلاحاتی را در قوانین انتخابات و تشکیل و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی آورده بود اما این دو فرمان از سوی مجلس رد شد. رد این فرمان باعث شد کار کمیته گزینش که اکنون فعال است با بن بست برای تعیین اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی رو به رو شود.
اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و کمیسیون رسیده‌گی به شکایت های انتخاباتی به مدیریت ناسالم انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته افغانستان متهم هستند و اصلاحات در قوانین و تشکیل این کمیسیون ها از توافقات اصلی تشکیل حکومت وحدت ملی بود.
شورای حراست و ثبات افغانستان نیز روز گذشته در نشست خبری اعلام کرد که «این شورا با ساز و کارهای موجود و کمیسیون های موجود و مکانیزم های موجود به سوی هیچ انتخاباتی نمی رود و پیش شرط آنها اصلاحات انتخاباتی است.»
اعلام تاریخ انتخابات پارلمانی
علی‌رغم اختلاف‌نظرهای شدید در مورد انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی افغانستان، کمیسیون مستقل انتخابات تقویم انتخابات را اعلام کرد.
یوسف نورستانی، رییس این کمیسیون، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که ۲۴ میزان (مهر) سال ۱۳۹۵ به عنوان روز برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها تعیین شده است.
او افزود که این تاریخ براساس حکم ماده ۴۳ قانون انتخابات که تصریح کرده تقویم انتخابات باید حد اقل ۱۸۰ روز پیش از برگزاری آن اعلام شود، این تاریخ تعیین شده است.
در همین حال عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، از اعضای فعلی کمیسیون انتخابات به عنوان «کمیسیون قبلی» یاد کرد و گفت که «تمام برنامه‌های انتخاباتی زیر نظر کمیسیون جدید مستقل انتخابات صورت خواهد گرفت.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.