بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در افغانستان

گزارشگر:چهارشنبه 30 جدی 1394 - ۲۹ جدی ۱۳۹۴

ادارۀ حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان (آیسا) روز سه‌شنبه نخستین نشست بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در افغانستان را برگزار کرد.
محمدقربان حقجو، رییس این اداره هدف از برگزاری همایش «نگاهی به وضعیت سرمایه‌گذاری در افغانستان» را بررسی فرصت‌ها و چالش‌های فراراه بازرگانان و یافتن راه‌های بیرون‌رفت از این چالش‌ها می‌خواند.
mandegar-3آقای حقجو می‌گوید که آن‌ها در این نشست با همکاری بازرگان و سرمایه‌گذاران، راهبرد تازه‌یی را برای سرمایه‌گذاری در افغانستان تدوین می‌کنند. به گفتۀ او، این راهبرد برای چهار سال طرح و در همین مدت عملی خواهد شد.
خان‌جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع که در این حضور یافته است، می‌گوید که با گذشت ۱۶ سال از عمر نظام جدید افغانستان، چالش‌های بازرگانان هم‌چنان پابرجا اند.
آقای الکوزی می‌گوید که با وجود شکایت‌های مکرر بخش خصوصی نسبت به چالش‌هایی که بر سر راه بازرگانان وجود دارند، هنوز برای از میان برداشتن این چالش‌ها کاری صورت نگرفته است.
الکوزی ناامنی، نبود زیربناها و فساد اداری را چالش‌های اصلی پیش‌روی سرمایه‌گذاران و بازرگانان افغانستان می‌داند.
معاون اتاق تجارت می‌گوید که حکومت باید در بستن قراردادها به بازرگانانی که در ناامنی‌ها در کشور می‌مانند، اولویت دهد.
عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که امنیت چالشی تکان‌دهنده است و فساد اداری جزء زنده‌گی شهروندان شده است. آقای عبدالله می‌گوید که حکومت برای از میان برداشتن این چالش‌ها، اقدامات جدی را روی دست گرفته است.
عبدالله هم‌چنان می‌گوید که حکومت چالش‌های بازرگانان را نادیده نمی‌گیرد و با آن برخورد سطحی نیز نمی‌کند. او می‌افزاید که حکومت برای تشویق بخش خصوصی و بازرگانان، به استفادۀ تولیدات داخلی اولویت داده و مواد نفتی را از پرداخت مالیه معاف کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.