فیفــا: غیرحاضریِ نماینده‌گان کارکرد مجلس را کند ساخته است

- ۰۲ عقرب ۱۳۹۱

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) گزارشش را از فعالیت‌ها و کارکردهای شش ماهه مجلس نماینده‌گان ارایه کرد.
بر اساس این گزارش، عدم حضور و یا کم‌رنگ بودن شرکت نماینده‌گان در جلسات، یکی از عوامل عمده‌یی است که بر کیفیت فعالیت‌های پارلمان تاثیر مستقیم گذاشته است.
جانداد سپین‌غر رییس اجرایی فیفا، روز سه شنبه طی نشستی که پیرامون این موضوع برگزار شده بود گفت: هدف از تهیه گزارش در مورد کارکردهای مجلس نماینده‌گان این است که مردم بتوانند درک و آگاهی دقیقی از فعالیت نماینده‌گان داشته باشند.
آقای سپین‌غر تصریح کرد: «هدف نهایی ما این است که بتوانیم ارتباط خوبی بین نماینده‌گان در مجلس و مردم برقرار نماییم و در این میان مردم بتوانند از عملکردهای وکلای شان در پارلمان آگاه شوند.»
به عقیده رییس اجرایی فیفا، عدم حضور وکلای مردم در جلسات پارلمان، یکی از مشکلات عمده در شورای ملی افغانستان بوده که فعالیت و کارکردهای آنان را با کندی روبرو ساخته است.
او گفت: کم رنگ بودن حضور نماینده‌گان در مجلس، پروسه قانون‌گذاری را مختل ساخته است.
به گفته آقای سپین‌غر، تعدیل ۱۱ قانون، تصویب معاهدات و توافق نامه‌های ملی و بین‌المللی، نظارت بر عملکرد حکومت، استجواب ۹ وزیر و همچنان استیضاح ۲ وزیر از کارکردهای مثبت مجلس نماینده‌گان در طول شش ماه گذشته بوده است.
وی خاطر نشان ساخت: حضور فعال نماینده‌گان در جلسات مجلس، اشتراک در برنامه‌های نهادهای مدنی و دسترسی مردم و نهادهای مدنی به وکلا، از جمله خواسته‌های فیفا از مجلس نماینده‌گان می‌باشد.
این گفته ها در حالی مطرح می‌گردد که بارها مردم و نهادهای مدنی از حضور کم رنگ نماینده‌گان شان در پارلمان، شکایت داشته و آنان را به سهل انگاری و پرداختن به امور شخصی شان به جای رسیدگی به مشکلات مردم متهم می کنند.
در این روزها، سفر نزدیک به ۱۵۰ نفر از نماینده‌گان مجلسین شورای ملی، از موضوعاتی به شمار می‌رود که باعث منحل شدن جلسات پارلمان گردیده و اعتراضاتی را به همراه داشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.