نشانه‌های عجیبِ افسرده‌گی

گزارشگر:شنبه 17 دلو 1394 - ۱۶ دلو ۱۳۹۴

بخش دوم و پایانی/

mandegar-3کمردرد
مطالعات نشان می‌دهد که افسرده‌گی می‌تواند عامل زمینه‌سازِ کمردرد مزمن باشد. یک پژوهش در این زمینه نشان داد که ۴۲ درصد از افرادی که کمردرد مزمن دارند، پیش از آغاز کمردردشان، افسرده‌گی داشته‌اند. با این حال، افسرده‌گی اغلب مورد اغماض واقع شده و تشخیص داده نمی‌شود؛ چون اکثر افراد از ارتباط افسردگی با درد فیزیکی آگاهی ندارند. عکسِ این امر نیز صادق است، به این صورت که دردهای مزمن خطر افسرده‌گی را افزایش می‌دهند.

رفتارهای جنسی پُرخطر
افسرده‌گی بیشتر با کاهش میل جنسی همراه است، نه افزایش علاقه به رابطۀ جنسی. اما برخی افراد برای غلبه بر افسرده‌گی یا استرس، خود به رابطۀ جنسی روی می‌آورند. افزایش بی‌بندوباری جنسی، بی‌وفایی به همسر، عقدۀ جنسی و رفتار پُرخطرِ جنسی مانند رابطۀ جنسی غیرایمن، همه‌گی می‌توانند نشانه‌های افسرده‌گی باشند. این رفتارها تأثیرات منفیِ جدی بر سلامت و کیفیتِ زنده‌گی فرد می‌گذارند.

اغراق هیجانات
اغلب افرادی که گرفتار افسرده‌گی هستند، هیجان کمی از خود بروز می‌دهند؛ اما گاهی نیز هیجان بیش از حد نشان می‌دهند. این افراد ممکن است ناگهان تحریک‌پذیر و پرخاشگر شوند. ممکن است این افراد احساس شدید غم، ناامیدی، نگرانی یا ترس بروز دهند. اگر فردی که معمولاً هیجان زیادی از خود نشان نمی‌دهد، هیجان شدیدی بروز دهد، ممکن است پای افسرده‌گی در میان باشد.

قمار
قمار احساس هیجان ایجاد می‌کند؛ بنابراین اگر فردی علاقۀ بسیار به قمار دارد، ممکن است از افسرده‌گی رنج ببرد. در افرادی که به قمار علاقۀ زیادی دارند، احتمال افسرده‌گی و سوءاستعمال الکول خیلی بیشتر از دیگران است. بسیاری از کارشناسان می‌گویند این افراد پیش از شروع قمار، مضطرب و افسرده هستند. نتیجۀ قمار هر چه که باشد، از نظر روانی حاصلی برای فرد در بر نداشته و احساس افسرده‌گی را آرام نمی‌کند.

سیگار
افسرده‌گی احتمال سیگار کشیدن را دو برابر می‌کند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیش‌گیری بیماری‌های امریکا، افرادی که به شدت سیگاری هستند (بیش از یک قوطی سیگار در روز مصرف می‌کنند) و افرادی که هنوز چیزی از بیدار شدن‌شان نگذشته، عادت دارند سیگارشان را روشن کنند، به احتمال زیاد افسرده هستند.
اگرچه افراد سیگاریِ افسرده کمتر سیگار را ترک می‌کنند، اما این کار عملی است. برنامه‌های ترک سیگار که تکنیک‌هایی مشابه تکنیک‌های درمان افسرده‌گی دارند، مانند درمان‌رفتاری شناختی یا داروهای ضد افسرده‌گی، در این زمینه موثر هستند.

بی‌توجهی به خود
می‌دانید ارتباط بستن کمربند ایمنی در موتر و افسرده‌گی چیست؟ در صورتی که برخلافِ گذشته دیگر توجهی به اصول مراقبت از خود نمی‌کنید، ممکن است دچار افسرده‌گی و عزت نفسِ پایین شده باشید. نشانه‌های آن از مسواک نزدن و نبستن کمربند ایمنی تا بی‌توجهی به معایناتِ پزشکی یا وضعیت‌های مزمنی مانند بیماری قلبی یا دیابت می‌تواند متفاوت باشد. در صورت درمان افسرده‌گی، این معضل نیز برطرف می‌گردد.

منبـع: seemorgh.com/health

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.