وزارت ارشاد، حج و اوقاف: ۲۴۰ مرکز تعویذنویسی را مسدود کرده‌ایم/ عالمان دینی: تعویذنویسی ارتباطی به دین ندارد

گزارشگر:شنبه 17 دلو 1394 - ۱۶ دلو ۱۳۹۴

تعویذ نویسان باعث نفاق، جدایی زن و شوهر و قتل‌های ناحق در بین‌خانواده‌ها می‌شوند. تعویذنویسی از شاخه‌های شعبده‌بازی و فتنه‌انگیزی بوده که با علومِ اسلامی و علوم تجربی، بیگانه است.
شماری از عالمان دین، با بیان این مطلب می‌گویند: تعویذنویسی میراث قشری است که در زمان حیات حضرت محمد(ص) در صف شیطان‌ها قرار mandegar-3داشتند و اکنون، در صف منافقین بر ضد کرامت انسانی و اسلامی فعالیت دارند.
این عالمان، تأکید داردند که دانشمندان دینی، نوشتن آیات قرآنکریم را به شکل تعویذ و نگهداری آن را درگردن، جایز ندانسته و بیشتر به درمان پزشکی تأکید کرده‌اند.
به گفتۀ آنان، شمار بیشترِ دانشمندان دینی به این باور هستند که تعویذی در اسلام وجود ندارد و تأکید دارند که بیمار، باید از طریق علم پزشکی درمان شود. برخی افرادی که در جامعۀ افغانستان، تعویذ می‌دهند عالم نیستند؛ بلکه مأمورین متقاعد دولتی هستند که با گذاشتنِ ریش و بستنِ یک لُنگی، به‌نام ملا تعویذ می‌دهند؛ زیرا از طرفِ دولت، بررسی‌یی وجود ندارد که بتواند این افراد را مجازات کند.
مولوی حبیب‌الله حسام آگاه امورِ دینی، در مصاحبه با روزنامه ماندگار می‌گوید: تعویذ نویسی، یک حرفه است و رابطه‌یی به عالمان دینی ندارد، عالمان دین، وارث پیغمبران هستند و پیغمبران، تعویذ نویس و تعویذ ده نبوده اند.
به باور آقای حسام: گروه تعویذنویس، در جامعۀ ناآگاه افغانستان صدمۀ سختی را بر باورهای مردم وارد می‌کنند. در این جامعه، مردم تفکیک نمی‌کنند که فرد تعویذنویس از کدام نشانی وارد جامعه شده؛ از نشانی دین یا از شاخۀ‌ شعبده‌بازی، جادوگری و فتنه‌انگیزی.
او باور دارد: گروه دوم، با اعتقادات اسلامی مردم بازی می‌کنند و به‌جایگاه عالمان دین آسیب می‌رسانند؛ در حالی‌که در جامعه‌های آگاه، مردم این قشر (ملای تعویذ ده) را از عالمان دین تفکیک می‌کنند.
به‌گفتۀ او، افرادی به‌نام تعویذنویس مردم را به دام می‌گیرند، تا پول پیدا کنند، این افراد در دین اسلام به شدت محکوم شده اند و کسانی که پیش طالع‌بین (کف‌شناس) و جادوگر می‌روند، چهل سال عبادت شان قبول نمی شود.
مولوی حسام تصریح کرد: افرادی‌که به‌نام عالم دین تعویذ می‌دهند، در حقیقت در بسا موارد قتل‌شان مباح دانسته شده است؛ چون توسط این افراد (کف شناس، جادوگر و تعویذ ده) قتل صورت گرفته، خانم از شوهر خود جداد شده، نفاق درخانواده‌ها ایجاد می‌گرددکه دولت باید با این‌گروه برخورد جدی داشته باشد.
هم‌چنان، کمالدین حامد، استاد دانشکدۀ شرعیات دانشگاه کابل می‌گوید: تعویذدادن در اسلام، مسلک نیست؛ قرآنکریم شفا برای همۀ مومنان است.
آقای حامد افزود: شمار زیادی از دانشمندان دینی نوشتن آیت قرآنکریم را به شکل تعویذ و نگهداری آن را در گردن جایز ندانسته‌اند و بیشتر تأکید به راه‌های جست‌وجوی ظاهری درمان که همان علم پزشکی است، تأکید کرده‌اند.
به گفته استاد دانشکده شرعیات دانشگاه کابل، سحر از آیت قرآنکریم نیست و اعمال شیطانی است که قبل از ظهور اسلام وجود داشت، در تعداد کشورهای جنوب آسیا و هند در حال حاضر نیز وجود دارد که حضرت پیغمبر محمد«ص» گفته که فردی نزد ساحر برود و سخنان او را تصدیق کند؛ نمازش نزد الله قبول نمی‌شود و سحر از گناهان کبیره در اسلام است و کسانی که سحر می‌کنند باید از طرف دادگاه به شدت مجازات شوند.
به باور آقای حامد: افرادی که در شهر کابل و ولایات دیگر به مردم تعویذ می‌دهند، قشر فریب‌کار اند؛ نه اهل تقوا استند و ساحر مسلکی، این قشر با اعتقاد مردم بازی می‌کنند، دولت باید این افراد را جمع آوری کند و به‌شکل قانونی مجازات شوند.
از سوی دیگر، عزت الله طارق استاد دانشگاه کابل می‌گوید: شماری بیشتر دانشمندان دین به این باور استند که تعویذ دهی در اسلام وجود ندارد و تأکید دارند که بیمار باید از طریق علم پزشکی درمان شود، شمار بیشتر افرادی که در جامعه افغانستان تعویذ می‌دهند عالم نیستند، بلکه مامورین متقاعد دولتی استند که با گذاشتن ریش و بستن یک لُنگی به‌نام ملا تعویذ می‌دهند، چون بررسی از طرف دولت وجود ندارد که این افراد را مجازات کند.
آقای طارق افزود: شمار بیشتر این افراد پس از تقاعد یک دفتر رهنمای معاملات باز می‌کنند، در پهلوی آن به تعویذ دادن می‌پردازند و یا در رسانه‌ها به عنوان کارشناس دینی صحبت می‌کنند؛ ولی مسوولان از این افراد حتا جواز فعالیت شان را نیز پرسان نمی‌کنند، این افراد از خلای قانونی استفاده کرده گه‌گاهی به‌نام ملا و دانشمند در فضای خلوت به خانم‌ها گفت و ‌شنود می‌کنند که باعث به‌وجود آمدن سوء استفاده‌های جنسی و … می‌شود.
این استاد دانشگاه افزود: این افراد از اعتقادات دینی و اعتبار مردم نسبت به عالمان دین، سوء استفاده می‌کنند و به عزت و آبروی مردم تجاوز می‌کنند که متأسفانه این جنایات تا هنوز از طرف مسوولان دادگاه کشور به شکل جدی پیگیری نشده است.
در این حال، داعی الحق عابد معین وزارت ارشاد حج و اوقاف می‌گوید: وزارت ارشاد حج و اوقاف پس از حادثۀ فرخنده تصمیم به جمع‌آوری افراد تعویذ نویس گرفت و یک کمیسیون را تشکیل داد که نواحی مختلف را در کابل مورد بررسی قرار داد و ۲۴۰ مرکز فعالیت تعویذ دهی در این بررسی‌ها مسدود شده و در سه ناحیۀ باقی ماندۀ کابل و ولایات این بررسی‌ها جریان دارد.
به ‌گفته او، گزارش‌هایی که به ما رسیده نشان می‌دهد که افراد تعویذنویس با گذشت زمان به شکل مخفیانه مکان خود را تغییر داده و فعالیت‌های خود را از سر گرفته‌اند که کمیسیون تصمیم گرفته دارد که این افراد پیدا و مورد بررسی قرار گرفته و در جمع آوری و افشا ساختن این افراد همکاری مردم و پولیس بسیار مهم است.
این مقام بلند پایۀ وزارت ارشاد حج اوقاف تصریح کرد: تجارت و سوء استفاده از دین عمل ناشایسته است و شمار زیاد این افراد از دین استفادۀ ‌ابزاری می‌کنند و صدمۀ بزرگ را هم به دین و هم به عالمان دین وارد می‌کنند.
با آن‌که دولت پس از قتل فجیع فرخنده در شهر کابل از طرف شماری از باشنده‌گان خشمگین پایتخت، تصمیم گرفت افرادی که به نام ملا تعویذ می‌دهند جمع‌آوری شوند، اما تاهنوز هم فعالیت این افراد به شکلی از اشکال جریان دارد و دولت نتوانسته است که جلو فعالیت آن را بگیرد و چند روز پیش یک فرد تعویذ ده در ولایت قندهار به یک دختر خانم تجاوز جنسی کرده است.
همچنان، یک تعویذنویس در ولایت بلخ بر شمار زیادی از زنانی که به وی مراجعه کرده بودند، تجاوز نموده است.
خانم این تعویذنویس گفته که شوهرش پس از آن‌که افشا شد، دست به فرار زده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.