تلاش‌ها برای ناکام‌ساختن عملیاتِ دندغوری

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ شنبه 24 دلو 1394 - ۲۳ دلو ۱۳۹۴

برخی نماینده‌گان بغلان می‌گویند که حلقاتی در درون نظام در تلاش ناکام‌ساختن عملیات دندغوری هستند.
آنان با با اشاره به مخالفت شماری از افراد با ادامۀ عملیات در دندغوری می‌گویند که این افراد به ستون پنجم در درون نظام ارتباط دارند و خواهان پاک‌سازی بغلان از وجود طالبان نیستند.
نماینده‌گان بغلان می‌گویند: بر اساس تفاهم‌نامه‌یی‌که چند ماه پیش وزیر سرحدات، اقوام و قبایل با طالبان در بغلان امضاء کرد، دندغوری به مخالفان mandegar-3دولت واگذار شد و آنان با استفاده از فرصت، پایگاه قوی را در این منطقه ایجاد کرده و امکانات جنگی‌ را از کندز به این پایگاه انتقال دادند.
محمد عظیم محسنی، نماینده بغلان در مجلس در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار گفت: عملیاتی که در بغلان راه‌اندازی شده برای کل کشور مهم است. طالبان در این مناطق، پایه‌های برق را منهدم ساخته و شهروندان کشور را در تاریکی قرار داده‌اند. آنان پایه‌های برق را در تخار نیز قطع کرده‌اند.
آقای محسنی با بیان این‌که طالبان تأسیسات عامه را از بین می‌برند، می‌گوید: عملیات پاکسازی دندغوری و دندشهاب‌الدین به دقت کامل از طرف نیروی‌های دولتی به پیش برده می‌شود تا به غیرنظامیان آسیب نرسد.
او تصریح کرد: طالبان از چهارسال پیش در این مناطق به‌شکل پراکنده وجود داشتند، اما با امضاء شدن تفاهم‌نامۀ دندغوری، طالبان ساحۀ نفوذ خوش را بیشتر ساخته‌اند و از ولایتِ دیگر نیز مخالفان دولت توانستند به این منطقۀ استراتیژیک و مهم جهت تقویت نیروهای خویش حضور بیابند.
او با اشاره به نشست مطبوعاتی شماری از باشنده‌گان بغلان در مخالفت با عملیات بر ضد طالبان، می‌گوید: افراد و گروه‌هایی‌که خواهان توقف عملیات هستند، وابسته به گروه‌های مخالف‌اند که با ستون پنجم در داخل نظام ارتباط دارند.
او گفت که این افراد در رده‌های بالای دولت نفوذ داشته و تلاش می‌کنند که عملیات صورت نگیرد.
آقای محسنی خاطرنشان کرد: ولایت بغلان جای نفوذ تفکر و اعمال طالبانی نیست، اگر دولت متوجه امن ساختن این منطقه نشود، مردم بغلان خود دست به عمل شده در آن صورت از دولت مرکزی نیز پشتبانی نخواهند کرد.
هم‌چنان، فیروزالدین ایماق، عضو شورای ولایتی بغلان می‌‌گوید: عملیات در ولایت بغلان هفده روز پیش آغاز شد؛ اما تا اکنون هیچ منطقه‌یی از وجود طالبان تصفیه نشده است.
آقای ایماق افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌یی که چند ماه پیش بین مخالفان و مقامات بلندپایۀ دولتی امضا شد، ساحۀ دندغوری به مخالفان دولت واگذار گردید و مخالفان از فرصت استفاده کرده و امکانات جنگی را که از کندز به‌دست آورده بودند، در نبرد با نیروهای دولتی کار گرفتند.
این عضو شورای ولایتی بغلان عملیات در بغلان را موثر خواند و گفت: این عملیات ساحه را به مخالفان دولت تنگ ساخته است. قرار بود طالبان در فصل بهار بالای مرکز بغلان حمله کنند؛ اما در حال حاضر این نگرانی‌ها رفع شده است.
آقای ایماق تصریح کرد: افراد و گروهای وابسته به طالبان و ستون پنجم در داخل دولت و در بیرون از دولت، می‌خواهند که این عملیات به چالش کشیده شود.
او گفت که این حلقات اجازه نمی‌دهند طالبان در بغلان نابود شوند.
آقای ایماق خاطرنشان کرد: قطعه‌نامه‌یی‌که برخی از افراد معدود مبنی بر تلفات در این عملیات پخش کردند، کاملاً مبالغه‌آمیز بود؛ والی بغلان، اعضای شورای ولایتی، فعالان جامعۀ مدنی و مسوولان این ولایت، این موضوع را کاملاً دروغ می‌دانند.
از سوی دیگر، صدیق ساهل آگاه مسایل نظامی، کشورهای غربی را عامل نا امنی‌های روز افزون در افغانستان به ویژه شمال کشور می‌داند.
او می‌گوید تا هنگامی که تغییرات چشمگیر در رهبری نیروهای امنیتی به وجود نیاید و صفوف نیروهای امنیتی از تعصبات قومی عاری نشود، مشکلات ادامه خواهد داشت.
در این حال، عبدالمنیر وقاد یکی از شهروندان بغلان به ماندگار می‌گوید: نیروهای دولتی از مناطق دور با سلاح ثقیله بر دشمن شلیک می‌کنند؛ اما در ساحۀ دندغوری و دند شهاب‌الدین، عملیاتی که در نتیجۀ آن دشمن تصفیه شود، صورت نگرفته است.
آقای وقاد افزود: دو هفته پیش، عملیات پاک‌سازی دندغوری شروع شد، اما به علت نبود جدیت در عملیات، تا اکنون نتیجه‌یی نداشته است.
این شهروند بغلان می‌افزاید: طالبان در مناطق تحت تصرف‌شان مردم را محاکمۀ‌ صحرایی می‌کنند، مردم را به اجبار به جنگ می‌برند.
به‌گفتۀ آقای وقاد، اگر دولت عملیات گسترده را در برابر طالبان انجام ‌ندهد، مردم از دولت عقده‌مند شده و خود دست به عمل می‌شوند، چون تفاهم نامۀ انجام شده در دندغوری، پایگاه امنی را برای طالبان ایجاد کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.