ویژه‌گی‌های یک تصـمیمِ خوب

گزارشگر:یک شنبه 25 دلو 1394 - ۲۴ دلو ۱۳۹۴

بخش نخست/

mandegar-3زنده‌گی انسان پُر از تصمیم‌گیری‌های مهم است که هر کدام می‌تواند مسیر زنده‌گی را تغییر دهد. به همین علت، این‌که در برخوردن به مسایل و مشکلات چه تصمیمی را اتخاذ کنیم، بسیار مهم است.
تصمیم‌گیری مناسب در ارتباط با امور مهمِ زنده‌گی همچون ازدواج، خرید خانه، مهاجرت و غیره، همواره انسان‌ها را با مشقتِ فراوانی روبه‌رو می‌کند و گاه آن‌ها را به‌شدت در اندیشه غوطه‌ور می‌سازد.
شما نباید هر فرصتی که سر راه‌تان قرار می‌گیرد را امتحان کنید، بلکه باید به دنبال فرصتِ مناسب باشید. هرچه باشد کاری که انجام می‌دهید، فرزند دُردانۀ کارآفرینی شماست و شما چیزی جز موفقیت آن را نمی‌خواهید. این یعنی تصمیماتی که امروز می‌گیرید، بر فردای شما اثرِ مستقیم دارند.
اگر ندانید چه‌طور استرسِ خود را مدیریت کنید و در آرامشِ کامل دست به انتخاب بزنیـد، تصمیم‌گیری وزنۀ سنگینی می‌شود که دوش‌تان تحملِ برداشتنِ آن را نخواهد داشت. با این تفاسیر، چه‌گونه می‌توان فهمید تصمیمی خوب است یا بد؟ اصلاً خصوصیاتِ یک تصمیم خوب کدام‌اند؟

ویژه‌گی‌های یک تصمیمِ خوب
تصمیمات خوب روی دیگران تأثیر مثبت می‌گذارند
این عنوان ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اگر این‌گونه بود، هیچ‌کدام از تصمیمات بدی که همۀ ما گرفته‌ایم وجود نمی‌داشت. هر کسی که به شکلی منفی تحت تأثیر تصمیمی قرار بگیرد، بلافاصله آن را یک تصمیمِ بد محسوب می‌کند. البته با این توضیح لازم است تعریفِ فراگیری از «مثبت» نیز داشته باشیم.
فرصت‌ساز هستند
یک تصمیم مؤثر، دیگران را برای برداشتن گامی عملی توان‌مند می‌کند.
دیگران را نیز مشارکت می‌دهند
رسیدن به نتیجه‌یی که در خدمت شرکت و منافع آن باشد، یک فرایند است. در این فرایند باید ملاحظاتی را مد نظر قرار داد و از تفویض مسوولیت‌ها و اختیارات به افراد مناسب، اطمینان حاصل کرد.
قابل کپی‌برداری هستند
همه دوست دارند تصمیمات خوبِ دیگران را در زنده‌گی خود نیز به کار بگیرند و از تصمیمات بدِ آن‌ها اجتناب کنند.
سازمان‌یافته و حساب‌شده اند
جدا کردنِ معیارهای خوب و بد از یکدیگر نیازمند زمان، منابع، نیازمندی‌های مشخص و قوۀ تشخیص برای تخمین احتمال موفقیت است.
قابل اجرا هستند
شفافیت پیرامون چیستی یک تصمیم، لازمۀ تمام تصمیم‌گیری‌ها محسوب می‌شود. اگر در مورد قدم‌های بعدی ابهامی وجود داشته باشد، تصمیم مورد نظر به اندازۀ کافی واضح نیست.
شفافیت، عدم قطعیت را به حداقل می‌رساند. با این‌که این جمله هم ممکن است بدیهی به نظر برسد، به یاد داشته باشید آن‌چه برای شما واضح و بدیهی به نظر می‌رسد، ممکن است برای دیگری تازه‌گی و ابهام داشته باشد.

منبع: برترین‌ها

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.