میر بچه خان تاواخِی درگذشت

گزارشگر:چهار شنبه 5 حوت 1394 - ۰۴ حوت ۱۳۹۴

mandegar-3میربچه خان تاواخِی از فرماندهان و مجاهدان نیک‌نام و سابقه‌دار جهاد و مقاومت مردم افغانستان و یکی از متنفذین قومی ولایت پنجشیر چشم از جهان فروبست.
این فرمانده معروف جهادی بعد از بیماری طولانی به عمر ۹۴ ساله‌گی درگذشت و به تاریخ سوم حوت ۱۳۹۴ در زادگاهش قریۀ تاواخ ولسوالی عنابه٬ به خاک سپرده شد.
فرمانده میربچه‌خان از آغاز جهاد مردم افغانستان با جمعی از اعضای خانواده‌اش در صف مبارزان ایستاد و سال‌های درازی برای عدالت و رفاه مردم همراه با همسنگران مبارزش رزمید و در این راه شماری از اعضای خانواده‌اش را نیز از دست داد.
صالح محمد ریگستانی عضو پیشین مجلس نماینده‌گان و نویسندۀ چندین کتاب از تاریخ مبارزات مردم افغانستان در زمان جهاد و مقاومت، این فرماندۀ معروف را چنین معرفی می‌دارد که میربچه خان تاواخِی را همه سابقه داران جهاد می‌شناسند. از آغاز گران جهاد بود و در جهاد و جوان‌مردی شهرت داشت. او را مجاهدین به نام‌های کاکا میربچه٬ میربچه خان تاواخِی٬ فرمانده میربچه و حاجی میربچه خان می‌شناسند.
میربچه خان تاواخِی در جوانی از پهلوانان و تیراندازان توان‌مند پنجشیر بود که از تواضع و فروتنی‌اش حکایه های زیادی به جا مانده است.
شماری از همسنگران او می‌گویند که مرحوم میربچه خان انسان خیراندیش و اجتماعی بود که همواره دروازۀ خانه‌اش چه در زمان جهاد و مقاومت و بعد از آن، به روی مسافران باز بود و او با همه با مهربانی و یک‌سان برخورد می‌کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.