شورای صلح با ترکیب جدید به کار آغاز کرد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 5 حوت 1394 - ۰۴ حوت ۱۳۹۴

همزمان با برگزاری چهارمین دور نشست گروه هماهنگی صلح در کابل، سران حکومت وحدت ملی اعضای شورای عالی صلح افغانستان را دیروز (سه شنبه، ۴اسفند) در ارگ ریاست جمهوری، رسماً معرفی کردند.
در مراسم معرفی اعضای جدید شورای عالی صلح، محمد اشرف‌غنی رییس‌جمهور، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی، صلاح‌الدین ربانی وزیر امور mandegar-3خارجه، شماری از اعضای کابینه و اعضای شورای عالی صلح اشتراک کرده بودند.
بر اساس تصمیم رهبران دولت وحدت ملی، پیر سید احمد گیلانی به حیث رییس و محمد کریم خلیلی به عنوان معاون ارشد شورای عالی صلح افغانستان انتخاب شده‌اند.
حاجی دین محمد، حبیبه سرابی، مولانا عطاالرحمان سلیم، مولویخبیر اوچقل و عبدالکریم خدام به حیث معاونین و اعضای برجسته و تعین شده‌اند.
محمد اشرف عنی رییس‌جمهور افغانستان در این مراسم گفت: «امروز بزرگان جهاد ما جهاد دیگری را که به آن جهاد اکبر گفته می‌شود، آغاز می‌کنند. ما مرحلۀ اول جهاد را به موفقیت پایان دادیم و امروز مردم افغانستان جهاد اکبر که جهاد صلح و ثبات افغانستان است را آغاز می‌کنند و امیدوار هستیم این مرحله را نیز به موفقیت سپری کنند».
آقای غنی بیان داشت: از زمان تشکیل حکومت وحدت ملی، ما همواره در تلاش بوده‌ایم تا جهان را قانع بسازیم که مردم افغانستان صلح می‌خواهند، اما چگونه صلحی؟ صلحِ با عزت، دوام‌دار و صلحی که قانون اساسی ما را که جامع‌ترین قانون اساسی منطقه تشخیص شده است، عملی کنند و دست‌آورده‌های ما به‌ویژه دست‌آورد‌های خواهران ما را حفظ کنند و احترام بگذارند.
رییسجمهور همچنان گفت: «دولت‌ها تداوم دارند، دیروز حامدکرزی بود، امروز این مسوولیت از من است و فردا از جانشین من خواهد بود، ولی منافع اصلی و ملی افغانستان تغییر نمی‌کند».
به گفتۀ رییس‌جمهور غنی: منافع ملی ما بر بنیاد مساوات، وحدت ملی و مساوات هر افغان با افغان دیگر بنا شده است.
رییس‌جمهور خطاب به اعضا و رهبری جدید شورای عالی صلح خاطر نشان ساخت: مطمین باشید، نه تنها که با استقلال عمل خواهید کرد بل‌که تمام اراکین دولت به‌ویژه اعضای شورای امنیت ملی، به صورت دوام‌دار در مشوره و همکاری با شما خواهند بود.
آقای غنی افزود: شورای عالی صلح نه تنها فعالیت‌های بسیار زیاد داشته، بلکه قربانی‌های زیادی هم داده است. چهل تن از اعضای این شورا در ولایت‌ها هدف دشمن قرار گرفتند و به شهادت رسیدند؛ در پهلوی آن، یک صدو هشتادو پنج‌تن از کسانی که به این پروسه پیوسته بودند، نیز به شهادت رسیدند.
محمد اشرف غنی در ادامۀ سخنانش با اشاره به روابط افغانستان با کشورهای بیرونی گفت: «مناسبات ما با کشور‌های بیرونی براساس این بوده که منافع ملی ما تأمین شود و صلح به وجود بیاید، اما جنگ ابعاد مختلف دارد، جنگی که صورت می‌گیرد جنگ حق و باطل است جنگی که بالای ما تحمیل شده به خوشی ما نبوده، اما همۀ دنیا می‌داند که افغان‌ها به زور سر خم نمی‌کنند».
همچنان، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این مراسم ضمن اتحاف دعا برای شهدای صلح به‌ویژه استاد برهان‌الدین ربانی اظهار داشت: ما بزرگان، دانش‌مندان، شخصیت‌های جهادی و خواهرانی را داریم که در راستای آوردن صلح و روشن نگه‌داشتن چراغ صلح کمک‌های زیادی کرده‌اند.
آقای عبدالله تأکید کرد: صلحی که آرزو و آرمان مردم افغانستان و تعهد حکومت وحدت ملی است صلح عادلانه، پایدار با حفظ دست‌آوردهای مردم و حقوق آن‌ها در سایۀ قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان است، هر حرکت و کوشش از سوی هر کسی در این راستا حجر و پادش نزد خداوند و قدر نزد مردم افغانستان دارد.
به گفتۀ رییس اجرایی: پیام شورای عالی صلح پیام اطمینان برای مردم افغانستان است.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی ضمن سپاس‌گزاری و قدردانی از کشورهایی که در راستای صلح با افغانستان صادقانه همکاری کرده‌اند، خاطرنشان کرد: تأمین صلح در کنار این‌که حمایت مردم افغانستان را دارد حکایت جامعۀ جهانی را نیز دارد.
همچنان، محمد کریم خلیلی معاون ارشد شورای عالی صلح در این مراسم گفت:»تصمیم من برای پذیرش معاونیت شورای عالی صلح نهایی نبود، اما چند لحظه پیش با رییس‌جمهور دیدار داشتم و او با سخنانی مرا متقاعدکرد.»
آقای خلیلی افزود: پروسۀ صلح یک پروسۀ دولتی نیست، بلکه پروسۀ ملی، کشوری، اسلامی و قانونی است این‌کار برای من مسوولیت است، مقام، منسب نیست بلکه یک وظیفۀ ملی و دینی‌ست.
در عین حال، عبدالحکیم مجاهد سرپرست پیشین شورای عالی صلح در این مراسم خاطرنشان ساخت: شورای عالی صلح تا به حال به صورت دوام‌دار به سطح ملی، منطقه‌یی و بین‌المللی خدمت کرده است.
آقای مجاهد افزود: به سطح ملی در این شورا جامعۀ مدنی، بزرگان جهادی و تمام اقشار کشور اعم از زنان و مردان شامل و دخیل بوده است.
به گفتۀ آقای مجاهد: جنگ میان مردم افغانستان نیست، این جنگ از سوی جهان است، تروریستان به داخل افغانستاناز بیرون می‌آیند، برای خاموش ساختن این جنگ باید به سطح منطقه‌یی و بین‌المللی همکاری شود.
شورای عالی صلح افغانستان در مهرماه سال ۱۳۸۹ شروع به کار کرد. این شورا دارای ۶۸ عضو از جمله ۸ زن بود. رییس این شورا، برهان‌الدین ربانی رهبر جهاد و مقاومت مردم افغانستان بود. استاد ربانی در ماه سنبلۀ سال ۱۳۹۰ در یک حملۀ انتحاری به شهادت رسید. پس از او صلاح‌الدین ربانی پسرش سرپرست شورای عالی صلح شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.