افزایش چشمگیر کشت کوکنار در گرم‌سیر هلمند

- ۱۰ حوت ۱۳۹۴

mandegar-3باشنده‌گان ولسوالی گرم‌سیر ولایت هلمند می‌گویند که کشت کوکنار در این ولسوالی امسال نسبت به سال‌ گذشته سه برابر افزایش یافته است.
حاجی توریالی، یکی از بزرگان قومی گرم‌سیر می‌گوید که در سال گذشته حدود پنج هزار جریب زمین در این ولسوالی کوکنار کشت شده بود؛ اما امسال این آمار به ۱۵ هزار جریب رسیده است. به گفتۀ او، کشت کوکنار شاید از نظر اقتصادی برای کشاورزان خوب باشد؛ اما بر امنیت تأثیر منفی دارد.
محمدافضل لالاولی‌جان، باشندۀ منطقۀ درویشان گرم‌سیر نیز با ابراز نگرانی از افزایش مزارع کوکنار می‌گوید که این مسأله تمام هلمند را با ناامنی و سربازان پولیس را با مشکلات و تهدید طالبان روبه‌رو کرده است. او می‌گوید که اگر جلو این کار گرفته نشود، امکان دارد مشکلات دیگری نیز در پی آورد.
هم‌چنان آن‌ها ضمن سرزنش دولت به دلیل عدم ارایۀ خدمات ساخت‌وساز و کشاورزی به مردم این ولسوالی، پولیس گرم‌سیر را متهم می‌کنند که سال گذشته در بدل تخریب نکردن هر جریب زمین کوکنار کشت شده، ۲۵۰ افغانی گرفته اند و امکان دارد امسال نیز چنین کنند.
باشنده‌گان گرم‌سیر می‌گویند که اگر حکومت در هر ولسوالی زمینۀ کار را فراهم کند، کشاورزان مجبور به کاشتن تریاک نمی‌شوند.
گفته می‌شود که ولسوال و فرمانده پولیس این ولسوالی به این دلیل که سال گذشته میلیون‌ها کلدار پاکستانی بابت تخریب نکردن مزارع کوکنار از مردم رشوت گرفته بودند، از وظیفه سبکدوش شدند؛ اما پس از چندی دوباره به کارشان بازگشته اند. اما ولسوال و فرمانده پولیس گرم‌سیر این ادعای آن‌ها رد می‌کنند.
ایوب‌عمر عمری، ولسوال گرم‌سیر می‌پذیرد که در سال روان نسبت به سال گذشته کوکنار بیشتری کاشته شده است؛ اما دلیل آن کندی برنامۀ بدیل معیشت جامعۀ جهانی و نبود اشتغال در این ولسوالی می‌داند.
عمری می‌گوید که تاکنون دربارۀ کوکنار پیشنهادی با مقام‌های ولایت در میان نگذاشته است و از سوی آن‌ها نیز دستوری دریافت نکرده است. او می‌گوید که هر گونه مقام‌های ولایت به آن‌ها دستور بدهند، به آن عمل می‌کنند.
تیمورشاه، فرمانده پولیس گرم‌سیر نیز می‌گوید که امسال کوکنار در این ولسوالی کاشته شده، اما او دربارۀ مقدار زمین آن معلومات دقیق ندارد.
تیمورشاه می‌افزاید که او برای گرفتن شیرۀ کوکنار وقت ندارد، بلکه وظیفه‌اش رسیده‌گی به وضعیت امنیتی است.
اما سیداحمد ورور، رییس مبارزه با مواد مخدر هلمند می‌گوید که در تمام این ولایت تنها تا هشت هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده اند.
ولسوالی گرم‌سیر که با پاکستان مرز مشترک دارد، حدود ۱۲۰ هزار جریب زمین کشاورزی دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.