امریکا مجموعه‌یی از نامه‌ها و اسناد بن‌لادن را فاش کرد

گزارشگر:چهارشنبه 12 حوت 1394 - ۱۱ حوت ۱۳۹۴

براساس مجموعه‌یی از ده‌ها سند ضبط شده در جریان حمله سال ۲۰۱۱ کماندوهای امریکایی به مخفیگاه اسامه بن لادن در خاک پاکستان، این رهبر کشته شده القاعده دغدغه زیادی در خصوص رخنه جاسوس‌ها به میان اعضای این گروه، تجسس پهپادهای امریکایی در آسمان‌ها و کار گذاشتن قطعات ردیاب در میان اقلام رد و بدل شده با اعضای القاعده داشته است.
اخیراً مجموعه‌یی از ۱۱۳ سند از مجموع اسناد ضبط شده در حمله سال ۲۰۱۱ کماندوهای امریکایی به مخفیگاه اسامه بن لادن در شهر ابیت آباد پاکستان از سوی آژانس‌های اطلاعاتی امریکا ترجمه و از حالت محرمانه خارج شده و منحصرا در اختیار خبرنگاران شبکه ای.بی.سی این کشور و خبرگزاری رویترز قرار گرفته است.
این سندهای جدید دومین بخش از این مجموعه اسناد به دست آمده از مخفیگاه بن لادن هستند که از ماه می ۲۰۱۵ تاکنون از حالت محرمانه خارج شده‌اند. در این اسناد که اکثرا متعلق به بازه زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ هستند نشان داده می شود که رهبر القاعده همچنان به تعهدش برای مبارزه جهانی پایبند است در حالی که رهبران این گروه در پاکستان و افغانستان از جبهه‌های مختلف تحت فشار قرار داشته‌اند.
در یک سند، بن لادن به گروهی از اعضای القاعده که یک گروگان افغان دارند می‌گوید، نگران قطعات ردیاب قرار داده شده در میان پول‌های تحویلی به آ‌ن‌ها باشند.
بن لادن در نامه‌یی خطاب به یک دستیارش تحت نام “شیخ محمود” می‌گوید: مهم است که به هنگام تحویل گرفتن پول‌ها چمدان آن را به دلیل امکان قرار دادن یک چیپ کامپیوتری ردیاب در آن دور بیاندازید.
همچنین بن لادن در اظهارنظر دیگری که نشان دهنده نگرانی او از پهپادهای تجسسی امریکایی است، به مذاکره کنندگانش می گوید که جز در مواقعی که هوا کاملا ابری است سکونتگاه خود در شهر پیشاور را ترک نکنند.
همچنین در یک سند دیگر نیز مشخص می شود که القاعده چهار عضو این گروه را به اتهام جاسوسی اعدام می‌کند در حالی که بعدا مشخص می شود که آن‌ها بی گناه بوده‌اند. در یک نامه متعلق به بن لادن که تاریخ ندارد با اذعان به بی گناه بودن این افراد نوشته شده است: من نمی خواهم اتفاقی را که افتاده است توجیه کنم اما ما در یک جنگ اطلاعاتی هستیم و اینکه ما انسان هستیم و ممکن است خطا کنیم.
از سوی دیگر بن لادن در یک نامه به تاریخ ۱۱ می ۲۰۱۰ به معاون سابقش عطیه عبدالرحمان، از او می‌خواهد که در مصاحبه کردن با احمد زیدان، خبرنگار شبکه الجزیره احتیاط به خرج دهد، چرا که امریکا ممکن است تحرکات او را زیر نظر داشته باشد. بن لادن می‌نویسد: این احتمال هرچند ضعیف را به خاطر بسپار که خبرنگاران ممکن است جوری تحت نظارت، چه در روی زمین و چه از طریق ماهواره‌ها، باشند که نه برای آن‌ها و نه برای ما قابل تشخیص باشد.
از سوی دیگر برخی اسناد دیگر نشان می دهند که بن لادن و دستیارانش برای کمپینی به مناسبت دهمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر برنامه ریزی کرده بودند. آن‌ها در این راستا قصد داشتند یک راهبرد دیپلماتیک را ارایه داده و از جمله بر روی مسائل سقوط مالی امریکا و تغییرات جهانی آب و هوا مانور دهند. رهبر القاعده در یک نامه بدون تاریخ تحت عنوان «خطاب به مردم امریکا» اوباما را شدیدا از بابت ناتوانی در پایان دادن به جنگ در افغانستان نکوهش کرده و همچنین پیش بینی می کند طرح رییس جمهور امریکا برای پایان دادن به جنگ اسراییل با فلسطین شکست خواهد خورد.
همچنین بن لادن در تاریخ ۲۸ اپریل ۲۰۱۱ یعنی ۴ روز پیش از کشته شدنش مشغول ویرایش یک بیانیه خود درباره انقلاب‌های بهار عربی بوده است. همچنین براساس این اسناد جدید رهبران القاعده قصد داشتند که حملات بیشتری علیه امریکا انجام دهند.
بن لادن در نامه‌یی که ظاهراً خطاب به ناصر الوحیشی رهبر شاخه القاعده در یمن نوشته شده می‌گوید: ما باید عملیات‌هایمان را در امریکا گسترش داده و تنها خود را محدود به منفجر کردن هواپیماها نکنیم.
از سوی دیگر بن لادن در نامه‌ها و اسنادی دیگر نیز که به نوعی وصیت‌نامه وی محسوب می‌شوند توضیح داده که چطور دست کم ۲۹ میلیون دالر از دارایی‌هایش در کشور سودان بعد از مرگ او باید توزیع شوند.
او با این حال تقاضا کرده که اکثر دارایی‌های او صرف به اصطلاح «جهاد جهانی» شوند. یکی از این نامه‌ها که به گفته مقا‌م‌های اطلاعاتی امریکا ظاهرا جزء وصیت‌نامه بن لادن است مشخص می کند که او چطور به دنبال توزیع حدود ۲۹ میلیون دالر از دارایی‌هایی که در کشور سودان در اختیار داشت، بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.