برگزاری مسابقات اسکی در بامیان با حضور ورزش‌کاران داخلی

گزارشگر:شنبه 15 حوت 1394 - ۱۴ حوت ۱۳۹۴

mandegar-3ششمین دور مسابقات اسکی افغانستان با حضور اسکی‌بازان داخلی و خارجی در ولایت مرکزی و کوهستانی بامیان برگزار شد.
این مسابقات از شش سال پیش، هر ساله در دامنه‌های کوه بابا در مرکز ولایت بامیان، با حمایت نهادهای بین‌المللی برگزار می‌شود.
مسابقات روز جمعه، ١۴ حوت (اسفند) در دو بخش حرفه‌یی و آماتور برگزار شد که در بخش حرفه‌یی شاه آغا، محمد و مجتبی به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند و بخش آماتور نعمت‌الله، حسین علی و حسن، اول تا سوم شدند.
در این مسابقات ۹ ورزش‌کار خارجی هم حضور داشتند، اما صاحب مقامی نشدند.
هدف از برگزاری این مسابقات رشد ورزش اسکی و معرفی بامیان به عنوان محلی مناسب برای اسکی خوانده شده است.
علی‌شاه فرهنگ از برگزار کننده‌گان این مسابقات به بی‌بی‌سی گفت که ورزش‌کاران بامیان علاقه‌مند هستند تا بتوانند در مسابقات بین‌المللی راه یابند و در حال حاضر دو نفر از این ورزش‌کاران شانس شرکت در مسابقات اسکی ۲۰۱۸ در کره را دارند و برای این‌که این شانس به فرصت واقعی تبدیل شود، نیاز به حمایت دولت است.
آقای فرهنگ افزود که در حال حاضر دولت و کمیتۀ ملی المپیک توجهی به این ورزش ندارند و در مسابقات امروز حتا یک نفر هم از مسوولان این کمیته حضور نداشت.
مربی باشگاه اسکی بامیان گفت که نبود پارکی مشخص برای ورزش اسکی، عدم دسترسی به تجهیزات این ورزش و نبودن یک برنامۀ ملی و بین‌المللی برای حمایت از این ورزش در افغانستان، از مشکلات اصلی اسکی‌بازان افغانستان است.
در مسابقات امسال برخلاف سال‌های گذشته تعداد ورزش‌کاران خارجی بسیار اندک بود. به گفتۀ آقای فرهنگ، تنها ۹ اسکی‌باز خارجی در این مقابقات حضور داشتند.
افرایش تعداد اسکی‌بازان داخلی و نبود ورزش‌کاران خارجی در مسابقات اسکی بامیان از یک سو بیان‌گر آن است که علاقه‌مندی به این ورزش در بامیان افزایش یافته و از سوی دیگر بیان‌گر دشواری سفر برای خارجی‌ها به بامیان است.
در حال حاضر راه‌های زمینی منتهی به بامیان با مشکلات امنیتی همراه است، چرا که در هر دو راهی که کابل را به بامیان وصلی می‌کند، گروه طالبان نفوذ دارند و از سوی دیگر شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود را به بامیان قطع کرده‌اند.
علاقه‌مندان ورزش اسکی تأکید می‌کنند که دولت باید برای بهبود امنیت سفر به بامیان اقدام کند و شرکت‌های هواپیمایی را تشویق کند که پروازهای خود را از سر بگیرند.
برگزارکننده‌گان مسابقات اسکی بامیان گفته‌اند که این مسابقات دو روزه فردا با شرکت ورزش‌کاران دختر در این شهر تاریخی برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.